De Cirkel van Invloed van Stephen Covey - persoonlijke ontwikkeling

De onmisbare Cirkel van Invloed: Minder stress en meer Effect

ELK onderwerp in je leven kun je plaatsen in dit geweldige persoonlijk leiderschapsmodel; de beroemde Cirkel van Invloed. Bijvoorbeeld het weer op je vakantiebestemming, of de treinen morgen wel zullen rijden, wat je vanavond gaat eten, of je collega de deadline op tijd zal halen. etc etc. Effectieve (en goed uitgeruste en positieve?) mensen houden zich slechts bezig met 1 van deze opgesomde items. Effectieve mensen weten wat de twee categorieën onderscheidt. Klinkt minder stress en meer focus je aantrekkelijk in de oren? En wil je effectiever zijn? Dit persoonlijk leiderschapsmodel is jouw antwoord!

Zorg ervoor dat het leven met dit geweldige persoonlijke leiderschapsmodel een tweede natuur voor je wordt.

Mag ik voorstellen… Persoonlijk leiderschapsmodel ‘De Cirkel van Invloed’

Zo ziet deze magische cirkel eruit. Het is heel eenvoudig, maar toch zo krachtig. Stephen Covey heeft goed werk verricht door iets dat zo krachtig is op zo’n eenvoudige manier uit te drukken.  

De Cirkel van Invloed

De Cirkel van Invloed – de volledige naam: De Cirkel van Invloed & Betrokkenheid – bestaat uit twee cirkels: de binnenste cirkel die alles bevat wat JIJ kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld of je wel of niet naar een feestje gaat. En in de buitenste cirkel zit alles wat je niet kunt beïnvloeden maar waar je wel bij betrokken bent. Bijvoorbeeld wie er wel of niet op datzelfde feestje aanwezig is. Of wat ze van je outfit vinden? 

Een mooi voorbeeld van de buitencirkel is ook het weer. Daar hebben we totaal geen invloed op, maar velen van ons zijn er wel heel actief mee bezig. 

Waar heb je wèl invloed op? 

Je hebt misschien geen invloed op het weer. Maar wel invloed op hoe je over het weer denkt. Of op de keuze of je wel of niet naar buiten gaat. Op wat je draagt als het regent. Etc. etc. Focus op je invloed. En besteed zo min mogelijk energie aan hetgeen waar je wel om geeft, maar waar je toch niets aan kan veranderen. 

Hoe je dat kunt doen? Bijvoorbeeld door te Accepteren of zelf Aanpassen (ook wel bekend als twee stress copingstijlen), of door het gewoon te laten. Je kunt er niets aan doen. Overgeven, accepteren en meegaan met de stroom. Weerstand creëert stress, en ermee bezig zijn helpt niet en kan heel negatief zijn.

De krachtige boodschap van dit geweldige persoonlijke leiderschapsmodel

1) De eenvoudige maar impactvolle boodschap van dit persoonlijk leiderschapsmodel is: richt je aandacht op alles wat binnen de cirkel van invloed ligt. Dat is je eenvoudige antwoord op de vraag hoe je meer effectief kunt zijn. Maak een duidelijke scheiding tussen wat je kunt beïnvloeden, en wat niet. En geef je kostbare aandacht niet aan deze laatste categorie.   

* En wees niet bezig met alles / alles wat in je cirkel van betrokkenheid ligt. Het gaat je aan. Maar je kunt er geen invloed op uitoefenen, dus waarom zou je er steeds mee bezig zijn? Dat is niet effectief. En brengt je uiteindelijk niets! 

2) De tweede boodschap aan jou is: je cirkel van invloed ligt niet vast. Je kunt energie steken in het uitbreiden van je cirkel van invloed. De belangrijkste vraag is: WAT kan ik doen om X te beïnvloeden? Waar ligt mijn invloed? Door deze vraag te stellen kom je tot creatieve oplossingen waar je eerder niet aan dacht. 

En als je iets niet kunt beïnvloeden, dan moet je teruggaan naar dit advies *. 

De boodschap van de Cirkel van invloed

 

De boodschap van de Cirkel van Invloed: focus op waar je invloed is èn vergroot ook je invloed. Een effectief (en gelukkig) persoon blijft weg uit die Cirkel van Betrokkenheid.

 

Hoe weet je of je wel of niet leeft vanuit je cirkel van betrokkenheid? Niet actief zijn in je circle of concern, maar wel in je circle of influence, laat zien dat je niet de hele dag bezig bent:

 

  • te roddelen
  • klagen
  • piekeren
  • je afvragen
  • vrezen
  • je schuldig voelen
  • denken wat je had kunnen doen
  • dromen

Meer focus, en minder stress

De cirkel van invloed als belangrijk persoonlijk leiderschapmodel in je achterzak hebben, zal enorm bijdragen aan meer focus & effectiviteit, en ondersteunt je stress-verminder doelen. Dit is hoe. 

Hoe kan je meer gefocust / effectief zijn? >

Hoe de Cirkel van Invloed & Betrokkenheid bijdraagt aan meer focus 

Laten we eerst beginnen met ‘focussen’ op de vraag ‘wat betekent focus nu precies’?

Focus gaat over het brandpunt van je aandacht. 

Meer focus betekent: 

  • je aandacht gaat naar minder dingen
  • je richt je aandacht op wat belangrijk is (je weet dus wat belangrijk is)
  • je prioriteiten zijn duidelijk en je handelt ernaar
  • er is minder of geen ruis van bijzaken
  • de dingen die je doet / waarop je focust, zijn  zinvol, vanuit een productiviteits- of waarde – oogpunt
  • wat je focus krijgt leidt tot iets

Dit alles gebeurt automatisch wanneer je de boodschap van de Cirkel van Invloed in je levenshouding integreert. Je weet wat belangrijk is, en je aandacht is waar je invloed is. De keuze is simpel: je handelt, of je doet het niet. Je aandacht gaat niet naar dingen die niets zullen veranderen. 

Wees voorbereid: je gaat veel tijd en energie overhouden.

De cirkel van invloed draagt bij aan minder stress in je leven

1. Minder stress door je cirkel van invloed uit te breiden

Uit onderzoek blijkt dat mensen die geen invloed kunnen uitoefenen op de situatie meer stress ervaren dan mensen die wel enige invloed kunnen uitoefenen. Er zijn twee manieren om met dit fenomeen om te gaan. 

De eerste is: concentreer je op wat je wel kunt beïnvloeden. Daarvoor heb je b.v. de eerste twee copingstijlen Avoid en Alter

Het kan ook zijn dat in een situatie waar je te weinig controle lijkt te hebben, er meer mogelijkheden zijn om invloed uit te oefenen. Wees creatief, en probeer een ander perspectief. 

Vergroot je beïnvloedingsmogelijkheden en ervaar minder stress

Je hebt misschien geen invloed op hoe druk en lawaaiig het is in je kantoor. Maar je kunt wel invloed uitoefenen op je ademhaling (haal regelmatig bewust, rustig en diep adem). Je kunt je gedachten beïnvloeden. Je kunt een uur eerder beginnen dan je collega’s als het rustig is enz. enz. Zoek je invloed!  

En wat je niet kunt beïnvloeden: probeer het niet eens! Maar laat het los. Laat je meebewegen. Laat de illusie van controle los. Zeker in een situatie waar je geen invloed hebt, zal het willen controleren je veel stress opleveren. Acceptatie is ook een vorm van invloed uitoefenen. Je kunt altijd invloed uitoefenen op je eigen mindset. 

2. Minder stress door uit je cirkel van betrokkenheid te stappen

Wat is een grote veroorzaker van veel stress? Yep, het gevoel dat je iets niet onder controle hebt of niet kunt waarmaken wat gevraagd wordt. Iets is een bedreiging omdat het buiten je macht ligt om te doen wat nodig is of gevraagd wordt. 

En wat staat er in de definitie van de cirkel van betrokkenheid? Het is het gebied waarin je geen controle hebt over dingen. En niets kunt doen aan wat je wenst. 

Oftewel, personen die zich heel vaak in de cirkel van betrokkenheid – de buitenste ring van de cirkel van invloed & betrokkenheid – bevinden, hebben ook hogere stressniveaus dan mensen die dat niet doen. Je maakt je ergens zorgen over, maar je kunt er niets aan doen. Iets maakt je kwaad, maar je bent hulpeloos. Deze kloof tussen je zorgen en actiemogelijkheden creëert stress en frustratie. Allebei onnodig dus.   

Richt je op je invloed en heb minder stress

Dus, verlaat je cirkel van betrokkenheid voor minder stress. Richt je op je eigen cirkel, en haal de aandacht weg van alles wat buiten je invloedssfeer ligt.  

Voor meer effectieve tips om je stress te verminderen – een acute vermindering en lange termijn aanpassingen – bekijk je >> onze Gids ‘Stress Verminderen‘. 

 

Een voorbeeld van effectief gedrag – meer focus en minder stress

Bijvoorbeeld, je maakt je zorgen over onze planeet en klimaatverandering en bent bezorgd dat we als mensheid niet de juiste dingen doen om een grote verandering teweeg te brengen. 

Scenario #1 – Omgaan met dit onderwerp vanuit je cirkel van betrokkenheid:

Je leest alles wat er te lezen valt. Je wordt er erg verdrietig van. Als je naar het avondnieuws zit te kijken en er komt een item over klimaat en overstromingen op, zit je boos voor de TV te mompelen. Samen met een vriend die ook zo over het onderwerp denkt en bezorgd is, bespreek je vaak hoe erg het is en hoe frustrerend het is dat je niets kunt doen. En hoe stom mensen zijn om zich zo te gedragen. 

Scenario #2 ‘Minder stress’ – Omgaan met dit onderwerp vanuit je invloedskring:  

Je weet dat klimaatverandering een groot onderwerp is en niet van jou of van een paar personen afhangt. Je weet dat het niet zal helpen om over het onderwerp te blijven nadenken. Bovendien word je er een depressief en boos mens van. Om een steentje bij te dragen en het goede voorbeeld te geven koop je alleen tweedehands kleding en organiseer je regelmatig een gezellige avond met vrienden waarop je kleding ruilt. Je begon ook een blog waarop je bezoekers inspireert om met minder te leven. Maar ook om vegan te eten en om vaker met de trein dan met het vliegtuig te reizen. 

9 Grote voordelen van dit geweldige Persoonlijk Leiderschapsmodel

9 Redenen waarom je de Cirkel van Invloed een plek in je leven zou moeten geven. 

Minder stress en meer focus zijn dus de twee belangrijkste take aways van dit Persoonlijk Leiderschap model. Maar er zijn er meer. Dit is hoe de cirkel van invloed kan bijdragen aan je persoonlijke groei en een gelukkiger – en beter besteed – leven. 

#1 De cirkel van invloed helpt bij loslaten (voordeel #1 van dit persoonlijk leiderschapsmodel)

Waarom er moeite voor doen, je zult zien wat er gebeurt. 

Het zal je zoveel gemoedsrust geven.

Als de tijd komt, zal het zich aandienen. En je lost het op, of niet. 

Acceptatie is ook een oplossing. Kijk eens naar de 4 stress coping strategieën ‘de 4 A’s’. Acceptatie is een van de stress coping strategieën die je kunt mixen & matchen voor je perfecte stress coping recept.

#2 Minder stress (voordeel #2 van dit persoonlijk leiderschapsmodel)

Dit is hoe effectieve mensen met stress omgaan. Dit is hoe je met stress omgaat als je handelt vanuit je cirkel van invloed: 

Je doet wat nodig is om je stress mogelijk te verminderen. Maar maakt je verder niet druk over al die andere dingen die stress geven maar zijn zoals ze zijn. En ook niet over de stress-sensaties zelf. 

En ook dat geeft al minder stress! 

Bovendien dragen alle hier genoemde voordelen van de Cirkel van Invloed uiteindelijk allemaal bij tot minder stress. 

Minder stress omdat..

Je een rustiger hoofd hebt. Je maakt je minder zorgen over dingen in de toekomst. Dingen zijn overzichtelijker en minder chaotisch. Er liggen minder verschillende dingen op je bord of in je hoofd. Loslaten helpt natuurlijk ook enorm bij minder stress. 

Minder stress & nog veel meer interessante dingen over stress in onze Grote Stress Verminderen Gids

Er zijn eindeloos veel meer manieren waarop dit persoonlijk leiderschapsmodel bijdraagt aan minder stress. Wil je meer nuances van stress en coping ontdekken? Lees dan onze Grote Gids – Stress verminderen. 

#3 Je kunt gemakkelijk beslissingen nemen die slim en effectief zijn (voordeel #3 van dit persoonlijk leiderschapsmodel)

Je zet de Cirkel van Invloed in als een handig analyse-instrument in uitdagende situaties.

Het is een behulpzaam model om je mogelijkheden voor actie te onderzoeken. 

Toepassing van het persoonlijk leiderschapsmodel lokt een zekere creativiteit uit om tot bruikbare oplossingen te komen. 

Je loopt niet tegen een muur op, maar doet alleen de dingen die effect hebben. Je wordt veel effectiever met minder energie, en het kost je minder tijd.

Dat is nou slim en effectief gedrag. 

#4 Meer focus, is het 4e voordeel van de Cirkel van Invloed 

Je weet wat je moet doen. 

Je bent meer doelgericht. 

Het is gemakkelijker om jezelf productief te krijgen als je duidelijk voor ogen hebt waar je touwtjes zitten en je de rest bijna niet eens opmerkt. 

Geen slachtoffer gedrag. Geen aanhoudende woede of andere emotie die niets bereikt. En je zelfs veel kost. 

Allerlei bijzaken vallen weg, en dat geeft een heerlijke helderheid. Dat wil zeggen, als je de lessen van dit persoonlijk leiderschapsmodel in de praktijk brengt. De cirkel van invloed is basismateriaal voor iedereen die zich afvraagt ‘hoe je meer geconcentreerd kunt zijn’.   

Ontdoe je van je guilty pleasures voor meer focus…

Het kan verslavend zijn om actief te zijn in je Cirkel van Betrokkenheid. Maar heel lonend om je van die gewoonte te ontdoen en je aandacht te verleggen naar je Invloed. 

Denk er eens over na. Wat zijn jouw guilty pleasures die in je Circle of Concern liggen? Voor mij? Dat is bezig zijn met het weer. Om 15 keer per dag mijn nieuws app te bekijken. Blijven nadenken over bepaalde sociale interacties en situaties, je afvragend ‘hoe zal het zich ontwikkelen?’ Vind de jouwe!

#5 Je kunt je energie beter besteden

Waarom al je energie besteden aan iets wat je toch niet kunt veranderen

Het lijkt misschien een leuk tijdverdrijf, eindeloos praten over de dochter van de kapper. Over de kou. Of het irritante gedrag van je baas. 

Het kan een tweede – en onbewuste – natuur geworden zijn om veel bezig te zijn met wat er om je heen is. 

Toch doet het je uiteindelijk geen goed. En je kunt je aandacht veel beter gebruiken. 

Denk eens na waar je al die uren denken en praten aan kunt besteden!

#6 Je bent minder met de toekomst bezig

Het leven speelt zich immers nu af. En alle dingen die je kunt beïnvloeden hebben op de een of andere manier met het huidige moment te maken. Er is dan iets wat je op dit moment kunt doen of beslissen. 

En zo niet: dan valt het ‘ding’ blijkbaar in je cirkel van betrokkenheid. Dus laat het los en laat het (voorlopig) rusten, dat is lekker rustig. 

Als iets uit de toekomst zich ‘in het Nu’ aandient, dan is dit blijkbaar het moment om je ermee bezig te houden. Dan ben je ruim op tijd. Ik zou geen seconde eerder dan dit moment beginnen met je zorgen te maken. 

#7 Je hebt minder negativiteit in je leven

Je druk maken over dingen die je anders zou willen zien, maar waar je niets aan kunt doen, levert een hoop negativiteit op. 

Kies voor een positieve en constructieve benadering; leef en handel vanuit je cirkel van invloed.

#8 Je hebt minder verwachtingen

En wat zijn verwachtingen? Yep, een recept voor teleurstelling. En op z’n minst lopen de dingen nooit precies zoals je verwacht dat ze zullen verlopen. En belemmeren je om echt waar te nemen. Zie de dingen gewoon zoals ze zijn, en geniet daarvan.

#9 Dit verbazingwekkende persoonlijke leiderschapsmodel is empowerend

Actief bezig zijn met het vergroten van je cirkel van invloed voelt zo empowerend! Daardoor groei je in zelfvertrouwen, in het zien van mogelijkheden, in persoonlijke effectiviteit en het opent deuren naar zoveel meer. Dit persoonlijk leiderschapsmodel zou de basis moeten zijn van ieders persoonlijke groei. Onafhankelijk van hoe je je persoonlijke groei vorm geeft. 

Veel succes en geniet ervan! Reacties zijn meer dan welkom. En aarzel niet om contact op te nemen.  

Meer focus en minder stress?

We hopen dat je dankzij deze blog een antwoord gevonden hebt op:

  • hoe je meer geconcentreerd kunt zijn
  • hoe minder stress te ervaren
  • hoe je een beter overzicht kunt krijgen
  • hoe je minder zorgen kunt maken
  • hoe je je zo effectief mogelijk kunt gedragen
  • hoe je persoonlijk kunt groeien
  • hoe je negativiteit kunt weren en positiviteit kunt vergroten

Click Here to Leave a Comment Below