Een Blog beginnen in 2020? | Start voor 4 EUR als een Pro | VrijDoen™

In #18 stappen een Blog beginnen als een pro

Een blog beginnen voor meer vrijheid in je leven? Juist. En met die vrijheid ga jij jouw gedroomde vrije levensstijl verder opbouwen. Waarschijnlijk droom jij weleens van je geld online verdienen met een blog of een website. En dat is terecht. Want hoe lekker is het om geld te verdienen met een blog. 

Wil jij je verdiepen in bloggen. Een website maken en je eerste blog publiceren dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel zetten we alle essentiële stappen voor je op een rij. En als het goed is komt jouw gedroomde lifestyle weer een stapje dichterbij.

Wat betekent blog eigenlijk?

Blog is letterlijk de afkorting van een weblog. Je logt dus online op 1 plek regelmatig informatie over een onderwerp dat jij te gek vindt. 

20 jaar geleden bestond bloggen uit schrijven. In 2020 kan je je blog extra vullen met podcast, video’s, afbeeldingen en uiteraard good old geschreven blogs. En met social media kan je op allerlei manieren de inhoud van je blog pimpen, je onderwerp claimen en interacties met je volgers aangaan.

4 redenen waarom ook jij vandaag een blog kan beginnen

  1. Om jouw kennis te delen over een specifiek onderwerp waar je veel van weet;

  2. Als zelfexpressie;

  3. Om vorm te geven aan een onderwerp dat je bezighoudt en waar je jezelf in ontwikkelt. Je volgers ontwikkelen mee. In ons geval in 2015: een wereldreis maken;

  4. Om online geld te verdienen. 

De laatste hebben we er bijgezet al is het niet perse de beste reden - op de korte termijn en op zichzelf staand - om een blog te beginnen. Geld verdienen met een blog vergt namelijk een lange adem. En dan is alleen de motivatie “ik wil geld verdienen” waarschijnlijk niet voldoende om het bloggen vol te houden. Het is wel interessant om met het vormen en vullen van je blog te blijven nadenken over hoe je eventueel geld met je blog kunt verdienen. 

Zodat je een perfect platform creëert voor de toekomstige kans geld te verdienen met je blog.

(een) blog beginnen. Wat kost dat?

Een website beginnen om op te bloggen hoeft zo goed als niets te kosten. Je kunt bijvoorbeeld gratis een WordPress thema gebruiken. Het enige dat je moet doen is een domein registreren en een hosting partij kiezen waar jij je website onderbrengt. De kosten hiervoor kunnen marginaal zijn. 

Daarnaast zijn er diverse add-ons die voor de meeste bloggers absoluut geen overbodige luxe zijn. Je kunt ook een WordPress thema kopen.  Of je kunt een drag and drop builder aanschaffen omdat je wellicht niet kan coderen, of je tijd voor andere zaken wilt gebruiken. 

Als je niet kiest voor de WordPress-strategie, kan je je website ook creëren en onderbrengen bij een partij die alles voor je doet, inclusief hosting. Zoals bijvoorbeeld Wix.com. En zo kan je je opstart kosten zo hoog en zo laag mogelijk maken als je wilt. Het is handig een onderscheid te maken tussen opstartkosten en vaste maandelijkse kosten. 

Wij ervaren veel vrijheid door onze maandelijkse kosten laag te houden, en in ruil daarvoor iets meer kwijt te zijn aan de opstart.

Kosten zonder coderen

Het is absoluut niet nodig te kunnen programmeren om te gaan bloggen. Wij coderen zelf ook niet. Er zal een moment komen, als je wat meer bezoekers hebt, of je je website specifieker wilt maken voor die bezoekers en/of producten/diensten gaat aanbieden, dat je meer specifieke wensen zult hebben om je website aan te passen.  Je kunt dan online heel veel en makkelijk hulp vinden om basis-programmeer dingen zelf uit te voeren. 

Daarnaast zijn er in het geval van de WordPress-strategie duizenden handige plugins beschikbaar die precies dat doen waar jij naar op zoek bent. Of je huurt iemand in voor een losse programmeer klus.  

De website van VrijDoen draait op een betaald WordPress thema van Thrive Themes. Hosting doen we via Siteground en vooralsnog hebben we de domeinnaam bij Yourhosting ondergebracht. We hebben een aantal plugins voor marketing-doeleinden en dat is het. Op jaarbasis zijn wij ongeveer 250,- EUR kwijt. 

100,- EUR/jaar

100,- EUR/jaar

25,-   EUR/jaar

250 USD/eenmalig (meerdere producten - Thrive Architect, Thrive Leads, Thrive Optimize, Theme Minus)

Klinkt dit als veel? Niet getreurd. Om te starten heb je slechts 4 EUR per maand nodig. Dat is 1 wijntje bij je favoriete wijnbar, koffie bij de Starbucks of een belegd broodje in de stad.

WordPress Hosting - al vanaf 4 EUR/maand

Voor 4 EUR per maand een mooie WordPress site? Bekijk de prijzen die Siteground biedt voor de hostingplannen.

Siteground Hosting

Wij zijn een groot fan van Siteground. Het is een Amerikaans bedrijf dat operationeel gevestigd is in Bulgarije. De service die je krijgt bij Siteground is ongekend. Het is zo'n helpdesk waar je altijd weer blij de call of chat afsluit en ook nog eens geholpen bent. Top service en top prijzen

Siteground helpt je ook mee met het opzetten van je WordPress website en het koppelen van je domeinnaam als je die niet hebt ondergebracht bij hen. Zodat jij zo min mogelijk gedoe ervaart bij het optuigen van je eerste website. En jij snel aan je eerste blog kan beginnen. Als je wilt verhuizen ook geen probleem.

Een ander voordeel van Siteground is dat je meerdere websites in je hostingpakket kan onderbrengen. Op dit moment hebben 3 websites bij Siteground ondergebracht. En dit kan ook al bij het instap hostingplan van 4 EUR/maand.

Domeinnaam vanaf 1 USD

Wij hebben op verschillende plekken domeinnamen geregistreerd. Zowel bij een Nederlandse partij als een Amerikaanse partij.

Als je een .com domeinnaam wilt registreren dan raden wij aan om dat te doen bij bijvoorbeeld Namecheap. Zij zijn de goedkoopste domeinnaam verstrekker die wij zijn tegengekomen. Een .com extentie is de meest gewilde registratie die je kunt aanschaffen. Iedereen kent .com domeinnamen en dat straalt vertrouwen uit op je bezoekers. 

Je kunt voor 1 USD een domeinnaam registreren bij Namecheap

Search and buy domains from Namecheap. Lowest prices!
Domain names for just 88 cents!

Een tip is om zowel een .NL als een .COM domein aan te schaffen. Dan heb je direct de twee belangrijkste in huis.

Yourhosting.nl

Voor je .NL extensies kan je onder andere terecht bij Yourhosting. Hier hebben wij onze .NL domeinnamen geregistreerd. 

Je kunt altijd je domeinnaam verhuizen naar waar je je WordPress site host. Je bent vrij om je hosting en je domeinnamen niet bij dezelfde aanbieder onder te brengen. Dat is handig voor als je bijvoorbeeld wil wijzigen van hosting partij. Zo ben je flexibeler in schuiven en wisselen van een partij als dat nodig is.

Yourhosting is niet het kaliber van Siteground. Ondanks deze onmogelijke vergelijking doen ze wat ze moeten doen. Je krijgt wat je bestelt. En dat is het enige dat telt voor een domeinnaam registreren en gebruiken. 

Ook voor websitehosting, emailaccounts en bijvoorbeeld het maken van een website kan je bij Yourhosting terecht. Bekijk wat Your Hosting - Domeinnaam Registreren en Webhosting voor jou kan betekenen.

Een blog beginnen in het Nederlands of Engels?

Dit is een belangrijke keuze die je zult moeten maken. Ga je in het Nederlands of in het Engels bloggen? Er is hierin geen beste keuze. Beide opties kunnen namelijk prima werken. Hebben voordelen en nadelen. We helpen je een handje door de belangrijkste keuzemogelijkheden extra toe te lichten.

Bloggen in je favoriete taal

Het mag duidelijk zijn dat bloggen betekent dat je veel gaat schrijven. Het is belangrijk dat je je comfortabel voelt in de taal waarin je gaat schrijven. Als Engels niet je moedertaal is dan of als je de taal niet native beheerst dan kan dat best wel lastig zijn. Het kost je bijvoorbeeld meer tijd om blog te schrijven. De kans op fouten maken is groter en het kan ook lastig zijn om exact over te brengen wat je wilt zeggen in een taal die je niet 100% beheerst.

Aan de andere kant je hoeft natuurlijk ook geen hoogdravende, ingewikkelde, filosofische proza te delen met je lezers. Dus het hoeft ook geen obstakel te betekenen. En dan hebben we ook nog wel een extra tip voor je. Er zijn namelijk aardig wat translators die je kunt gebruiken. 1 daarvan is bijvoorbeeld DeepL.com. Dit is machine learning vertaal software. En wij gebruiken deze tool met veel plezier en tevredenheid voor onze Duitse en Engelse website.

Websitebezoekers

Je gaat bloggen en je hebt in je achterhoofd dat je op termijn ook geld wilt gaan verdienen aan de waardevolle content die jij deelt met je bezoekers. Om geld te verdienen aan je blog heb je bezoekers nodig. Als je kiest om te gaan bloggen in het Nederlands heb je pak hem beet ongeveer 17 miljoen mensen die je blog kunnen lezen. Ga je in het Engels bloggen dan vergroot je je bereik aan potentiële bezoekers ineens enorm.

Competitie

Hoe groter de vijver met bezoekers, hoe hoger de competitie. De competitie in het Engels is vele malen hoger dan de competitie in het Nederlands. Met competitie bedoelen we bloggers die net zoals jij concurreren om diezelfde bezoeker. Dit betekent dat de content waar je tegen concurreert in hoeveelheid ook veel hoger is. En er is simpelweg meer waardevolle content geschreven over hetzelfde onderwerp in het Engels dan in het Nederlands.

De keuze die je maakt in welke taal te gaan bloggen is dan ook een persoonlijke keuze. Kies je voor Nederlands dan heb je in ieder geval een vertrouwde taal en minder concurrentie. En kies je voor Engels dan heb je een veel grotere vijver maar wel een taal die je misschien iets minder ligt. Ben je succesvol in het Engels dan zijn je inkomsten die je vergaart met je waardevolle content ook direct vele malen hoger. 

Onze tip is om de taal te kiezen die je het meest ligt. Je schrijft makkelijker artikelen, maakt minder fouten en je kunt jezelf veel beter uitdrukken. Kies je voor Engels dan is het ook een must om de taal te gaan masteren.

6 stappen om je Blog insteek te beslissen

Je wilt een blog beginnen en je bent committed om te gaan bloggen. De ultieme vraag is natuurlijk waarover ga je schrijven. Met welk(e) onderwerp(en) ga jij je lezers boeien. Wat kunnen mensen van je leren en waarmee ga jij je lezers binden.

Weet je al wat je wilt dan kan je snel aan de slag. Ben je nog niet zeker wat je kunt of wilt dan helpen onderstaande vragen je een flinke stap verder.

#1 Waar ben je goed in?

Platgeslagen komt het kiezen van je blog onderwerp neer op vaststellen waar je goed in bent en wat  je leuk vindt. En wat je leuk vindt kan je een tijdje volhouden. Weten waar je goed in bent en daarvoor durven kiezen geeft je een aardig vertrekpunt om te bepalen waarover je  gaat bloggen. 

Vergeet namelijk niet dat bloggen een lange adem sport is. Je begint aan een marathon en stapje voor stapje bouw je aan jouw project. Geduld hebben, discipline en doorzettingsvermogen zijn essentiële skills om een blog te laten slagen.

#2 Waar ben jij super enthousiast over?

Of: waar wil je veel over leren? Deze tweede vraag ondersteunt de eerste vraag. Waar je veel vanaf weet kan betekenen dat je dat ook leuk vindt. En wat je leuk vindt houd je langer vol. 

Het omgekeerde kan ook voor jou waar zijn. Waar je over wilt leren vind je leuk. En wat je…..

Kies dit zorgvuldig want het onderwerp gaat nog vele jaren centraal in je leven staan.

#3 Waar krijg je energie van?

Waar je energie van krijgt brengt ook inspiratie. En waar jij inspiratie van krijgt krijgen ook anderen inspiratie. Deze energie en inspiratie kun jij doorgeven aan je toekomstige lezers. Hoe beter jij weet waar je energie van krijgt hoe beter jij ook in staat bent om die energie om te zetten in inspiratie voor jouw lezers.

#4 Wat voor blogger wil je zijn?

Wil jij die blogger worden die altijd genuanceerd over een onderwerp praat? Of ben jij liever een scherp maatschappij kritische blogger die er met gestrekt been in gaat? Of geef je je volgers allerlei fantastische tips op het gebied van voeding, uiterlijk of vissen?  

De blogger die je wilt zijn of bent moet zich continu zo blijven profileren. Consistentie is de key. Dat is waar de lezer van houdt. Uiteraard groei je in wat je doet en groeit je lezer met je mee. Alleen te veel switchen van vorm en inhoud is niet goed voor je merk. En dus ook niet voor je lezers en bezoekersaantallen. En dat is weer niet optimaal voor je kansen om geld te verdienen. Kies je vorm. En stick to it.

#5 Kies in je blog altijd voor waarde

Dit klinkt als een enorme dooddoener en maar niets is minder waar. Wil jij slagen met je blog dan zit er maar 1 ding op. Waarde, waarde en nog eens waarde creëren. 

Google’s algoritmes zijn zo intelligent dat ze met hun scroll bots (om jouw blog te indexeren) precies weten of je wel of niet waarde toevoegt met het onderwerp waar je over blogt. Hoe hoger de waarde, des te beter je wordt gerankt in de Google zoekresultaten. Hoe hoger je ranking in Google hoe meer (gratis) bezoekers je krijgt. En dat is wat je wilt want dan kan je na gaan denken hoe jij met je blog geld wilt gaan verdienen. 

#6 Tijd om je blog niche te definiëren

Mede dankzij de stappen hierboven ben je (bijna) klaar om je niche te kiezen. Een niche is ook wel een nichemarkt; oftewel met welk product / inhoud richt je je op welke doelgroep op welke manier? Een niche kan breed of smal zijn. Hoe smaller de niche hoe minder concurrentie maar hoe lager de potentiële bezoekersaantallen. Je niche is in het Engels groter dan in het Nederlands. Denk daar dus ook goed over na.  

Wij schrijven bijvoorbeeld over hoe je meer vrijheid in je leven kunt inbouwen. Online geld verdienen is een middel dat je helpt om meer vrijheid te creëren. En bloggen is daar weer een vorm in. Zo hebben we onder de paraplu VrijDoen ruimte gecreëerd om over bloggen te schrijven. Wat past bij ons merk en past bij de behoefte van onze lezers. En wat we ook nog eens leuk vinden om te doen

Met deze 6 stappen weten wij zeker dat je een goede start maakt om een onderwerp te kiezen dat bij je past en waarvoor je bereid bent om er gedurende een langere periode aan te werken.

Een Blog beginnen: 3 dingen om direct mee te starten

Er zijn 3 dingen die heel handig zijn om direct in te richten als je gaat bloggen. In het begin heb je er wellicht nog geen behoefte aan. Je wilt je immers storten op het creëren van interessante en waardevolle blog posts voor je bezoekers. En dat is natuurlijk hartstikke logisch. Toch ons advies om deze 3 punten meteen vanaf het begin op te pakken.  

De drie tips die we voor je hebben helpen je direct om altijd je lezers voor ogen te houden. Uiteindelijk is je blog weinig waard als je geen lezers hebt. Het is dan ook jouw belangrijke taak om je doelgroep vanaf het begin scherp te hebben en je op hen te richten. 

Wat je vanaf het begin gaat doen is:

#1 - Een Emaillijst aanleggen

Zo voorkom je dat een bezoek slechts eenmalig was en krijg je de kans om een lange termijn relatie op te bouwen.

#2 - Verdiepen in Email Marketing

Invulling geven aan de relatie met je volger, waarde bieden en op termijn ook te gelde maken. Dit doe je door email campagnes op te bouwen op een specifiek onderwerp waar je lezer in geïnteresseerd is. Uiteraard gevuld met waardevolle content.

#3 - en Search Engine Optimization (SEO) masteren

Vanaf het begin je blog in een structuur gieten waardoor je je bezoekersaantallen (de organische, waar je niet voor betaalt aan Google) optimaliseert, op de juiste onderwerpen.

Emaillijst aanleggen

Misschien klinkt dit ingewikkeld. Gelukkig is dat het niet. We gaan in dit artikel niet al te diep in op de technische details. Wel hebben  meer info over dit onderwerp in onze online marketing blogs. 

Het doel van een emaillijst aanleggen is niet dat je al die emailadressen gaat verkopen maar wel om extra waarde voor je klanten te creëren. Aan je emaillijst ga je op termijn op een andere manier geld verdienen. Bijvoorbeeld door specifiek gerichte advertenties aan te bieden, een eigen training of ebook te verkopen. 

Let op ook hier geldt eerst waarde toevoegen voor je lezers en dan pas geld verdienen. Je wilt namelijk niet dat mensen 1 keer bij je kopen maar 3, 5 of voor altijd bij jou blijven terugkomen om diensten en of producten af te nemen. Of in ieder geval van jouw advies voorzien te worden. Kies bij elke keuze die je maakt voor het opbouwen van een relatie, lange termijn en kwaliteit. 

Een emaillijst aanleggen betekent concreet dat bezoekers van jouw website zich met hun emailadres inschrijven op jouw lijst. Dit doen zij niet zomaar, maar in ruil voor een belofte die hen aanspreekt. Bijvoorbeeld om de wekelijkse nieuwsbrief te ontvangen. Gratis toegang tot het ledengedeelt. Een gratis ebook etc. 

LIGHTBOX THRIVE THEMES MAKEN

Hierboven zie je  een lightbox. Hiermee kan je je bezoekers activeren om zich in te schrijven voor wat jij te bieden hebt. Wij gebruiken hiervoor de WordPress plugin Thrive leads. Dit is een betaalde plugin van Thrive Themes. Het thema (voor de vormgeving) van VrijDoen is ook van Thrive Themes by the way.

Ultimate List-Building Plugin for WordPress
Build Your Mailing List Faster

Elke lijst die je aanlegt moet een specifiek doel hebben. Stel dat je je hebt ingeschreven voor onze nieuwsbrief hierboven. Dan is dat voor ons een teken dat je geïnteresseerd bent in een vrijer leven of in tips om vrijer te leven. 

Als wij je vervolgens mails gaan sturen met zoveel % korting op het overstappen naar een  energieleverancier is de kans heel groot dat je je weer uitschrijft. En dan zijn we je weer kwijt. Je zult dus goed moeten nadenken waarom je een email lijst aanlegt, wat je je subscribers gaat sturen en wat je wilt bereiken met je lijst. 

Uiteindelijk is het doel dat je op een of andere manier geld kan verdienen aan je lijst. In het begin moet je je hier vooral niet druk om maken. Wel een lijst aanleggen en dan gaandeweg leren van je lezers waarmee je waarde toevoegt in het leven van je bezoeker.

Email Marketing

Om een emaillijst te beheren heb je software nodig en die software zorgt ervoor dat een subscriber keurig netjes op je lijst wordt bijgeschreven. Vanaf die lijst kan je ‘campagnes’ maken en versturen naar je lezers. 

Er zijn diverse Email Marketing software aanbieders die deze functionaliteit aanbieden en nog heel veel meer om alles uit je lijst te halen.  Wij hebben na uitgebreid onderzoek gekozen voor Active Campaign. Deze software helpt jou om effectieve email campagnes op te stellen. Je kunt namelijk alles automatiseren, op een hele slimme manier die inspeelt op de specifieke volger.. Dat is hartstikke handig en fijn. 

Wil je meer weten van wat email marketing en email automation voor jou kan betekenen?

Lees dan onze blog: "Email Marketing in a nutshell. Een simpele en korte introductie van de kracht van Email Marketing."

Hierin leggen wij duidelijk en eenvoudig uit hoe je email marketing kan inzetten om online je geld te verdienen. Of check hier de beste Email Marketing Software van 2020.

Active Campaign
Email Automation Software

Kies ik voor WordPress of Wix.com

Jij wilt een blog beginnen dat is duidelijk. Alleen waar en hoe ga je dat doen. Je hebt natuurlijk hosting en een domeinnaam nodig dat is helder. De vraag die je voor jezelf ook moet beantwoorden welk platform kies ik om op te gaan bloggen.

Je kunt je blog inrichten met WordPress (gratis) of je kunt kiezen voor een betaalde platformen zoals Wix.com of Weebly.

Er zijn duidelijke verschillen tussen de platforms. Wix.com en Weebly zijn beiden platforms waar je in de cloud je eigen website kunt designen. Deze partijen bieden ‘alles in 1 pakketten’. Als je voor deze optie kiest is je hosting ook direct geregeld. Die zit namelijk verrekend in de maandelijkse kosten voor je abonnement.

WordPress is een gratis open source platform. Het grote voordeel van WordPress is dat iedereen toegang heeft tot de open source software. Zowel de gebruikers - jij die een blog gaat starten -  als de ontwikkelaars. En WordPress biedt oneindig veel plugins die je veelal gratis kunt installeren om de functionaliteit en design van je blog of website te verbeteren.

Wijzelf hebben een website gemaakt en gehost op Wix.com en VrijDoen draait op WordPress.  Wel hebben we een extra blog toegewijd aan de verschillen tussen WordPress en Wix.com zodat jij makkelijk voor jezelf kunt beslissen waarmee jij je blog wilt beginnen.

De beste WordPress Plugins om te starten met je WordPress website

Okay. Je bent er klaar voor. Je hebt gekozen voor een blog thema en je weet ook al dat je kiest voor WordPress om je blog mee te beginnen. Nu heb je de basiskennis nodig om de website daadwerkelijk in de lucht te krijgen  

Wij weten als geen ander dat je erg makkelijk kunt verdwalen in wat er online allemaal te lezen, vinden en leren is over het onderwerp bloggen. Gelukkig is dat niet nodig, wij hebben alle noodzakelijke praktische en technische kennis op heldere wijze op een rij gezet. 

Lees onze Blog: "Op zoek naar de beste WordPress plug in? Check de Plugin lijst voor elke (startende) blogger." 

In deze blog hebben we een aantal belangrijke plug ins eenvoudig op een rij gezet voor je. De focus ligt op de wat meer technische zaken bij het runnen en onderhouden van een blog.

Handige tools voor een beginnende blogger

We hebben het al een aantal keer genoemd in deze blog. Online je geld verdienen. Dit is een belangrijk (sub)doel bij het starten van een blog. Uiteraard kan je gewoon bloggen zonder het idee om aan je blog geld te verdienen. Maar het is wel lekker als het lukt toch?

Om aan je blog geld te verdienen heb je eigenlijk maar 1 ding nodig: voldoende bezoekers. Als je het lukt om voldoende bezoekers naar je website te trekken dan kan je gaan nadenken op welke manier je geld kunt verdienen aan de waarde van je blog. Of je hebt er al lang over nagedacht en kunt gaan beginnen met uitvoeren. 

Hieronder sommen we een aantal belangrijke tools op die jou gaan helpen om inzichtelijk te krijgen wat voor bezoekers je hebt. En wat die bezoekers op je site doen? En hoe die bezoekers op je website zijn gekomen?

Gratis Google analyse tools om je bezoekers beter te begrijpen

Google heeft heel veel gratis hulpmiddelen ontwikkeld waarmee je je website kan optimaliseren. Dit doet Google niet voor niets. Hoe beter zij dit doen hoe meer mensen Google blijven gebruiken. En aangezien Google een advertentiebedrijf is blijven daardoor ook meer bedrijven adverteren via het platform van Google. Ga jij een blog beginnen? Dan kun je niet om Google heen.

Google Search Console

Met deze tool van Google heb je direct een belangrijke tool te pakken. Google search console geeft je namelijk inzicht waarop mensen hebben gezocht voordat zij je link in de zoekresultaten zien staan en op je link klikken. 

Google search console geeft inzicht in hoeveel kliks je krijgt op je SEO titels - de antwoorden die Google presenteert na een zoekopdracht. Hoeveel ‘views’ je converteert met je SEO titels wordt uitgedrukt in Click Through Ratio: CTR. In normale mensentaal is dat het percentage van mensen dat daadwerkelijk op jouw link klikt na het zien van je link en SEO titel.  Hoe hoger dit percentage hoe meer gratis bezoekers.

Wat ons betreft is Google Search Console een echte aanrader. Ook al doe je er niet heel veel mee, het geeft je mooi inzicht in hoe goed je scoort in de zoekresultaten van Google. Dankzij de data die je hiermee krijgt kun je weer verder gaan met verbeteren van je Google ranking.

Google Analytics

Als je eenmaal bezoekers op je site hebt wil je ook weten wat ze uitspoken op je site. Nu zijn er zeer veel analysetools op de markt; van gratis tot en met een paar honderd euro per maand. Allemaal hebben ze het doel om jou de beste inzichten te bieden mbt wat jouw bezoekers op jouw website doen.

Bijvoorbeeld: 

  • hoeveel bezoekers je hebt gehad per dag
  • Welke doelen je hebt bereikt
  • Hoeveel bezoekers er in real time op je site/pagina zijn
  • Waar ter wereld jouw bezoekers zich bevinden, in Nederland of ergens anders?
  • Met welke devices je bezoekers een blog van je hebben gelezen
  • Welk percentage is man en welk percentage is vrouw

De opties om je ‘verkeer’ te analyseren zijn eindeloos. Je kunt hier zelfs een fulltime baan van maken. Om inzicht te krijgen in het ‘gedrag’ van je bezoekers is Google Analytics een prima gratis tool om mee te starten. En zeer aan te raden om ook onder de knie te gaan krijgen. Mits je wat aan je blog wil verdienen natuurlijk.

Google Trends

Voordat je een blog gaat schrijven wil je onderzoek doen naar je zoekwoorden. Je wilt namelijk gevonden worden met je blog. En daarvoor is het handig om je invloed maximaal uit te oefenen op hoe vaak en op welk zoekwoord je gevonden gaat worden. 

Het liefst kom je met je blog op de eerste pagina van de Google zoekresultaten. Zoekwoordenonderzoek, het vervolgens kiezen van een zoekwoord en dit zoekwoord slim verwerken in je blog, geven je de kans om het aantal gratis lezers (want niet betaald voor adverteren) te optimaliseren.  

Ook voor het doen van zoekwoordenonderzoek zijn veel  mogelijke tools beschikbaar. Zowel gratis als betaald. Google trends is een gratis tool van Google dat inzicht geeft in de populariteit van alle mogelijke zoekwoorden, onder te verdelen naar bijvoorbeeld taal en regio. 

Je ziet geen absolute zoekwaarden maar relatieve waarden van zoekwoorden onderling. Dit geeft je een goede indicatie om een zoekwoord te kiezen voor je volgende blog waarmee jij op de eerste Google Search Results pagina wil komen.

Wij raden aan om je zoekwoord niet  alleen op basis van Google trends te selecteren maar in combinatie met andere tools. Hieronder zie je een voorbeeld van een trendanalyse voor een blog beginnen.

Google trends

Hoe krijg je bezoekers voor je blog?

Ik kan niet genoeg benadrukken dat het krijgen van bezoekers, jouw gedroomde lezers, de levensader is van jouw blog. Hoe je het went of keert je zult je moeten gaan verdiepen in hoe je bezoekers op je website of je blog krijgt. 

Als je een blog gaat beginnen kun je op 2 manieren bezoekers krijgen. Gratis (organisch) en betaald. Dit zijn de enige opties die je hebt. Als je start zal je waarschijnlijk al je zinnen zetten op gratis verkeer. Dat is een logische keuze. 

Je gaat wel merken dat gratis verkeer veel tijd en energie kost. Simpelweg om het gegeven dat er veel concurrentie is van kwalitatieve websites. En dat betekent dat het relatief moeilijk is om je als beginnende blogger in de top plekken van Google zoekresultaten te wurmen. Laat  dit je trouwens niet ontmoedigen. Het enige wat dit betekent is dat het tijd kost voordat je resultaten gaat zien. En daar kan je je maar beter bewust van zijn en op voorbereid zijn.

‘Betaald’ betekent betalen voor advertenties op bijvoorbeeld Google of facebook. Dus als je leest over betaald verkeer halen dan bedoelen mensen betaald adverteren om bezoekers naar je blog te krijgen.

Search Engine Marketing (SEM)

Dit is de verzamelnaam voor betaald en gratis verkeer vergaren via zoekmachines. Waar Google de grootste en dominantste op dit moment is. Ik zie dit ook niet snel op termijn veranderen. Dit betekent dat je Google moet gaan leren begrijpen en het spel spelen zoals Google het graag ziet. Doe je dit niet dan zal je niet of nauwelijks verkeer op je website ontvangen. 

De tool die je gebruikt om te adverteren op Google heet Google Adwords. Ook al ga je niet betaald adverteren bij Google om je bezoekersaantallen te boosten, toch raden we je van harte aan om Google Adwords te installeren op je website. 

Je krijgt daardoor namelijk toegang tot een andere gratis tool: de zoekwoordenplanner van Google. En die kun je weer inzetten bij het bepalen van je zoekwoord voor een specifieke blog of voor een serie van blogs rondom hetzelfde thema.

Search Engine Optimization (SEO)

SEO is de ambacht die je gaat masteren om organisch hoog te eindigen in de Google zoekresultaten op de zoekwoorden die jij kiest om op gevonden te worden. Organisch betekent dat je niet betaalt om hoog in de Google zoekresultaten te eindigen. Het is een ‘organisch’ proces.

In tegenstelling tot betalen om bovenin te eindigen, dat is overigens absoluut de snelste weg tot bezoekers op je blog of website. Jouw website op de eerste pagina van Google’s zoekresultaten betekent dat jij dagelijks op een flink aantal bezoekers kunt rekenen.

Wijzelf hebben ons ook ingeschreven op een nieuwsbrief van Backlinko. Hij deelt waardevolle content die je direct kunt toepassen en inzetten voor het verbeteren van je eigen SEO prestaties.

Organisch en betaald verkeer via social media

Om bezoekers naar je website te sturen kan je ook inzetten op het gebruik van social media. Ook hier heb je organische strategieën en betaalde strategieën. Vooralsnog zal ik me hier niet extreem in verdiepen.

Wat wel handig is om te doen is goed te kijken naar wat voor soort blog je gaat beginnen. Start je een blog over fotografie dan is een Instagram account absoluut een goede aanvulling op je blog. Ga je schrijven over  lifestyle dan zijn instagram, Facebook en twitter weer een prima aanvulling op je zichtbaarheid.

Snel geld verdienen met bloggen

Misschien is dit wel DE paragraaf waarvoor je bent gekomen. Hoe kan je online snel geld verdienen? Als je al een beetje hebt zitten surfen online dan weet je dat er gewenst en ongewenst (bijvoorbeeld op je Facebook of Instagram wall) heel veel trainingen en cursussen op je afgevuurd worden die allemaal hetzelfde beloven:

“Koop mijn cursus met het gouden ei dat  jou bergen met geld gaat opleveren.”

Om je alvast van je droom af te helpen; de magische pil voor instant online succes bestaat niet. Wat iedereen ook belooft en zegt, stop je geld in andere dingen die waardevoller voor je zijn dan het kopen van het gouden ei.

Het is heel goed mogelijk om geld te verdienen aan je blog. De clue is dat je er aandacht, energie en tijd in moet stoppen. Als je dit gedisciplineerd blijft volhouden dan volgen de resultaten vanzelf. Snel geld verdienen betekent ook vaak veel risico nemen. Het is aan jou om te bepalen waar je staat.

In eerste instantie kan het slecht nieuws lijken dat die snelle oplossing er niet is. Als je er langer over nadenkt is het maar goed dat het moeite kost online geld te verdienen. Want anders zou iedereen zonder probleem online zijn geld kunnen verdienen.

En dat betekent moordende concurrentie. Nu kun je je gelukkig gewoon onderscheiden met vastberadenheid, doorzettingsvermogen, een goed idee en aandacht voor de uitvoering.  

Manieren om Online geld verdienen

Om je wat praktische ideeën te geven hoe je geld aan of met bloggen kunt verdienen hebben we de bekendste manieren voor je opgesomd. Dit zijn zeker niet alle manieren maar zo krijg je wel een idee wat er allemaal ‘te koop’ is op het gebied van geld verdienen met bloggen.

Affiliate Marketing

Affiliate Marketing is dé manier om snel geld te verdienen aan je blog. In het kort komt het er op neer dat jij een commissie ontvangt als bezoekers op jouw website via een link het product of de dienst kopen waar jij naartoe linkt. That’s it.

Klinkt makkelijk he? Nou dat is het wel en niet. Ja het is makkelijk om producten te linken via een affiliate netwerk naar een product waar je commissie voor krijgt. En ja het is ook een vak apart en niet zo eenvoudig als het lijkt.

Producten promoten

Je kunt ook producten en of diensten promoten waar jij een vaste fee voor krijgt. 

Stel jij blogt over fotografie dan kan jij bijvoorbeeld tegen vergoeding een review schrijven over een nieuw model spiegelreflex camera. Het belangrijkste is dat het product dat jij promoot matched met waar jij over schrijft. 

Bloggen over fotografie en dan verzorgingsproducten willen reviewen is bijvoorbeeld niet de beste match voor een opdrachtgever.

Betaald gastbloggen

Als je schrijven leuk vindt en je bent er goed in dan zijn er ook voldoende mogelijkheden om betaald te bloggen. Je kunt je dan aanbieden als een gastblogger. In het begin zal dit lastiger zijn dan wanneer  je al mooie bezoekerscijfers kan laten zien. 

Er zijn verschillende platformen en manieren om als gastblogger aan de slag te gaan. Een netwerk dat bedrijven en schrijvers bij elkaar brengt is bijvoorbeeld BlogBrains.

Voor meer info kan je hier kijken wat er allemaal op de markt te vinden is.

De kern is hier ook; hoe meer bezoekers je hebt hoe makkelijker het wordt. Focus dus eerst op bezoekers naar je blog trekken en dan pas op het zoeken naar manieren om geld te verdienen.

Google Adsense

Een eenvoudige manier om geld te verdienen aan je blog is om Google Adsense te installeren. Je gaat hier geen bakken geld mee verdienen. Je krijgt namelijk betaald per klik op de advertentie die getoond wordt. Het gaat om centenwerk per klik.

De wetmatigheid van de grote getallen komt hier om de hoek kijken. Hoe meer bezoekers jij hebt hoe meer je verdient met Google Adsense.

Eigen producten

Als je een mooi aantal maandelijkse bezoekers op je website hebt (helemaal als ze fans zijn!!!) dan kan het aanbieden van eigen producten ook een prima manier zijn om geld te verdienen. Denk  aan:

  • Een ebook over jouw expertise;
  • Een cursus over jouw expertise;
  • Het verkopen van eigen foto’s.

Bekijk ook onze gratis tools op VrijDoen. De tools faciliteren jou in het bouwen van een zo vrij mogelijk leven. Zowel prive als zakelijk. 

Je uren verkopen als expert

Een andere manier om geld te verdienen aan je blog is om je eigen uren te verkopen. Als je blogt over een onderwerp dan is het geen gekke gedachte om jezelf ook als expert op dat onderwerp in te gaan zetten of aan te bieden.

  • Blog jij over fotograferen en fotografeer je ook zelf dan kun je jezelf als fotograaf gaan aanbieden;
  • Blog jij over business verbeteren, dan kan je jezelf als business expert weg zetten in de markt en advies opdrachten binnenhalen.

Donaties

Een hele simpele vorm van geld verdienen aan je blog is om donaties te vragen aan je lezers. Het voelt misschien wat vreemd om je ‘hand’ op te houden. Als je hierover gaat nadenken is dat echt geen gekke gedachte. En is het ook zeker niet je hand ophouden.

Veel websites maken gebruik van advertenties. Niet alle bezoekers zitten op die schreeuwerige advertenties te wachten. Een reden om te adverteren is om voor al je tijd (uren) en energie een return on investment te zien. Zodat jij kunt blijven schrijven. Je kunt ook transparant aangeven dat je geen advertenties toelaat op je site. En dat de donaties van jouw lezers ervoor zorgen dat je waardevolle artikelen kan blijven produceren.

En je kunt ook überhaupt vragen om een donatie. Er is hierin geen regel waaraan je moet voldoen.

Angst of te bescheiden om een blog te beginnen?

Misschien flirt je al een tijdje met de gedachte om online wat te gaan doen? Het lijkt je wel wat maar je bent niet zeker van je zaak.

Je hebt genoeg antwoorden in je hoofd die je tegenhouden om te starten. Bijvoorbeeld: Vinden mensen het wel leuk wat ik schrijf? Wat heb ik nu in *^$$* naam te bieden? Ik kan helemaal niet goed genoeg schrijven om te bloggen. Zo kan het zijn dat je allerlei overtuigingen hebt die je tegenhouden om de sprong te wagen. Zolang jij deze overtuigingen in je kop hebt zal er weinig veranderen. En zal er nooit een letter online van je verschijnen. 

Maar wat nou als je die overtuigingen onder de loep kan nemen en oude denkbeelden kan vervangen in nieuwe denkbeelden. Overtuigingen die je positief stimuleren om wel te gaan bloggen? Die je helpen om die (zelf)opgelegde drempel over te stappen.

Als je dit herkent en je wilt bij jezelf onderzoeken welke overtuigingen je tegenhouden en niet in jouw voordeel werken? Check dit ebook dat we hebben gemaakt om je een zetje in de goede richting te geven. En voor je het weet ben jij ook een blog begonnen.

Extra Kickstart tips voor het starten van jouw blog

Je hebt al veel informatie opgeslagen en de waarheid is dat er nog zoveel meer te delen is. Dat gaan we alleen niet doen in dit artikel. Maar lees ook alle andere waardevolle blogs op VrijDoen. Wat we nog wel voor je hebben aan het einde van deze blog is een paar makkelijke tips voor als je start met bloggen. Zomaar, random en simpele opstarttips.

Schrijf eerst 10/15 artikelen voordat je live gaat met je blog

Dit is beter voor je indexering door Google. Zo krijgt Google al een beter beeld van wat je blogonderwerp is en de waarde die je hiermee toevoegt voor de zoekers.

Het hoeft niet direct perfect. Google houdt van updates

Als je begint met bloggen kan je in de valkuil trappen dat je blog super de puper top strak moet zijn. Dat je alles in 1 keer moet dekken. Niet doen. Kost teveel tijd en je kunt gestaag bouwen aan je blog. 

Geef jezelf de tijd om je eigen stijl te ontdekken

Het is niet erg om niet direct je stijl te weten. 10 jaar geleden wist je ook niet wat je nu weet en zou doen. Langzaam ben je gegroeid naar waar je nu staat. Dit geldt ook voor je manier van schrijven. Gewoon beginnen en je stijl ontwikkelt zich als vanzelf met je mee.

Is je blog keuze ook over lange termijn nog interessant voor lezers?

Als je aan het uitzoeken bent over welke onderwerpen je wilt gaan schrijven dan is het ook goed om stil te staan of het onderwerp over 5 jaar nog interessant is. Uiteraard kan je dit nooit met zekerheid van te voren bedenken, maar het geeft wel houvast en een kader. 

Onze tip kies een onderwerp dat met de actualiteit kan meegroeien. 

Word je blij van een onderwerp helemaal uitpluizen?

Ben jij in staat om 20 tot 30 artikelen te schrijven over een onderwerp? Dan is dat een goede indicatie dat je een goed onderwerp hebt gekozen voor jezelf.

Als je bij jezelf merkt dat je veel ideeën hebt rondom een onderwerp die je om kunt zetten in leuke artikelen. Dan heb je waarschijnlijk over een jaar nog steeds plezier in het onderwerp.

Een blog beginnen en Locatie onafhankelijk leven

Marleen en ik leven een locatie onafhankelijk leven. Dit was zeker niet altijd het geval. Voordat wij een wereldreis zijn gaan maken werkten wij beiden als organisatie adviseurs bij een adviesbureau. Dit betekent elke dag vroeg op, snel wat havermout naar binnen werken in de auto, naar de klant en ‘s avonds laat weer terug. Nog net voldoende tijd om de AH in te jumpen, een maaltje te bereiden, wat te kletsen, sporten of te Netflixen voordat het tandenpoetsen alweer lonkte. 

Langzaam zijn wij samen in een locatie onafhankelijk leven gegroeid. Onze wereldreis en bloggen heeft ons daarbij enorm geholpen. Voor ons betekent dit dat we kunnen wonen en werken waar wij dat willen op het moment dat we dat willen. Je kunt ons ook Digital Nomads noemen. Een hip woord voor de niche waar wij deel van uit maken. Lees meer over de voordelen van een nomadisch leven.

Hosting, Domeinen en andere tools nog een keer voor je op een rij.

Als laatste zetten we nog een keer op een rij wat wij gebruiken voor onze websites. Een blog beginnen met deze partijen en tools is echt heel eenvoudig. De set up gaat snel en alle instappakketten van deze aanbieders bieden hartstikke mooie prijzen voor veel kwaliteit.

Siteground - Hosting

Top kwaliteit. Prima prijzen en excellente service. Siteground is een perfecte partij om o.a. je hosting onder te brengen. Ze bieden pakketten aan voor elke fase van ondernemerschap. Ze zijn keurig GDPR proof. Met Siteground ga je blij en tevreden zijn.

Uiteraard biedt Siteground nog veel meer diensten aan. Werken ze samen met top partijen in de markt voor bijvoorbeeld je beveiliging. En zijn ze continu in beweging om jou de snelste en meets betrouwbare hosting te bieden. Kies ook voor Siteground net zoals wij.

Namecheap - Domeinnamen

De ambitie van Namecheap is om de goedkoopste aanbieder op de wereld te zijn voor domeinnamen. Vandaar ook de naam Namecheap. En dit maken ze waar. Top prijzen. Mooi eigen dashboard met je producten. Uiteraard bieden ze ook SSL certificatie aan. Dat slotje voor je domeinnaam in de browser.  De service is ook niets mis mee. Via live chat heb je zo je probleem of vraag opgelost.

Ook Namecheap biedt nog veel meer diensten aan. Bekijk wat Namecheap voor jou kan doen.

Search and buy domains from Namecheap. Lowest prices!
Domain names for just 88 cents!

Yourhosting - Domeinnamen

Een domeinnaam voor het eerste jaar voor 1 EUR? Dan zit je bij Yourhosting goed. Ze bieden wat ze moeten doen. Domeinnaam registratie zonder gedoe. Werkt prima voor ons.

Bekijk wat Your Hosting jou kan bieden.

Active Campaign - Email Marketing Automation

Als je gaat bloggen dan is het zeer verstandig om ook te starten met email marketing. Email automation gaat jou namelijk in de toekomst helpen bij het verdienen van geld aan jou bezoekers.

Actiev Campaign is een dominante marktpartij. Ze hebben super hoge deliverables. Dat is waar het omdraait. Komt je mail in de inbox van je nieuwsbrief lezers? Als je hier meer over wilt lezen bekijk dan ook onze blog over de beste email automation software.

Active Campaign biedt top prijs/kwaliteit verhouding. Heeft zeer solide service en heeft ook heel veel webinars om het vak te leren. 

Active Campaign
Email Automation Software

ThriveThemes - WordPress Plugins

Dit is voor mij een absolute aanrader. En al helemaal als je niet kunt coderen en je ook niet de ambitie hebt om dit te gaan leren.

ThriveThemes doel is om jou makkelijker bezoekers te laten converteren naar (betalende) leden of klanten. Hiervoor hebben ze allerlei WordPress Plugins gebouwd met maar 1 doel. Een hoge conversie.

Wij gebruiken ThriveThemes al ruim 2 jaar en zijn erg tevreden. Alle plugins werken heel eenvoudig. Ze geven je volledige flexibiliteit in design en je zit niet abonnementen vast zoals bij veel andere aanbieders. 

Hieronder zie je een banner voor Thrive Leads. Dat is de plug in die je helpt om bezoekers op je emaillijst te laten inschrijven. Zodat je email marketing kan gaan toepassen. Wij hebben ook Thrive Architect. Hiermee kan je visueel front end designen met ene drag and drop builder. Ideaal. Super makkelijk. Ik zou niet meer anders willen. Oftewel coderen is verleden tijd.

Onze website is volledig opgebouwd met Thrive Architect.

Ultimate List-Building Plugin for WordPress
Build Your Mailing List Faster

Ga jij ook een blog beginnen?

Hopelijk ga jij na het lezen van deze blog zelf ook echt een blog beginnen. Op VrijDoen proberen wij zoveel mogelijk waarde te leveren met onze artikelen. Het schrijven van een blog als deze neemt ongeveer 2 à 3 dagen in beslag. Zo heb je een idee hoeveel tijd wij stoppen in het creëren van content. Wij hopen dat de inhoud van deze blog je bevalt, dat het je inspireert en dat het je helpt om met vertrouwen, plezier en inspiratie je eigen blog te gaan opbouwen.

Laat in de comments hieronder vooral weten wat je van het stuk vindt, of het je heeft geholpen om een blog te beginnen en stel ook gerust nog vragen die je hebt. Samen kunnen we de waarde van de content nog beter maken.

Wil je inspiratie in je inbox ontvangen voor meer vrijheid in je leven vergeet je dan niet hieronder in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Maak je geen zorgen over je gegevens, wij gaan voor een maximaal respectvolle behandeling van je gegevens.We sturen alleen waardevolle content en verkopen je gegevens nooit aan een derde partij.

Meer leesvoer

Plots duikt Jandaan naar rechts naar een pakketje dat net onder het zand vandaan piept. We lopen over

meer

Altijd al ongestoord willen gluren in het huis en het leven van een minimalist? Dit is je kans.

meer

Click Here to Leave a Comment Below