De complete Email Marketing gids | Start ook in 2020 | VrijDoen™

De complete Email Marketing gids

Voor iedereen die in 2020 ook met Email Marketing wil starten

Leestijd - 10 minuten

Veel persoonlijker wordt het niet. Ook, of juist in 2020 is email ontzettend geliefd. In de luwte van de inbox en uit het zicht van anderen groeien de relatie en het vertrouwen snel. Communicatie met je website bezoekers of klanten via email heeft zijn gelijke nog niet gevonden. Van het bijhouden van een blog tot het runnen van een webshop of adviesbureau; Email Marketing inzetten is een absolute must. Als je ten minste het meeste uit de relatie met je klanten en geïnteresseerden wil halen. Ik vertel je alles wat je moet weten over Email Marketing, welke Email Marketing software te kiezen en hoe Email Marketing precies in zijn werk gaat.

Wat is de beste Email Marketing Software?

beste email marketing software

Klik op de afbeelding om de uitkomsten van de beste Email Marketing Software direct te lezen

Wil jij direct inzicht in welke Email Marketing Sopftware op dit moment het beste uit de verf komt? Lees dan ons uitgebreide onderzoek naar de beste Email Marketing Software. Zo bespaar jij jezelf de moeite en waardevolle tijd om het onderzoek zelf uit te voeren. Veel plezier en succes met het kiezen van jouw beste optie.

Wil je meer weten wat Email Marketing is en wat je er mee kunt bereiken? Lees dan meer over alle inns en outs in de ze blog.

Een waardevolle email lijst voor je business

Aan de basis van Email Marketing ligt het opbouwen van een lijst met contacten. Dit zijn mensen die specifieke interesse in je getoond hebben. Door bijvoorbeeld je website te bezoeken of een product van je af te nemen. Ze hebben ook al moeite gedaan en daaruit blijkt motivatie. Ze hebben zich ingeschreven voor je email lijst. En ze hebben toestemming gegeven voor het ontvangen van jouw emails. 

Je hebt een waardevolle email lijst met stuk voor stuk waardevolle contacten, en daar wil je iets mee. Daar wil je iets slims, persoonlijks en gerichts mee doen voor de lange termijn. 

We komen aan in de wereld van Email Marketing.  

De lijst met contacten en emailadressen beheer je met speciale software, en vanuit daar stuur je al je contacten mails. Dat kan over vanalles zijn, afhankelijk van je business en insteek. Doelen zijn om de relatie te verstevigen, en de tevredenheid en conversies te verhogen.

De voordelen van het bouwen van een email lijst en Email Marketing

Voordat ik je meer ga vertellen over wat Email Marketing is, ga ik je laten zien dat het niet zo plat is als het klinkt. Jouw lezers zitten echt op jou te wachten, als je het goed doet tenminste. 

Waarom Email Marketing?

De mensen die je mailt zijn al betrokken

De mensen op jouw email lijst hebben moeite moeten doen om op jouw lijst te komen. Ze hebben zich ingeschreven en hun emailadres bevestigd. De inschrijving is ook een bevestiging van interesse in jouw expertise. Betrokken leads staan open voor je en horen graag wat je te delen hebt. Een fijner publiek kun je je niet wensen. Dankzij Email Marketing kan je deze waarde die deze leads vertegenwoordigen vermeerderen en benutten.

Dankzij Email Marketing is een contact niet eenmalig

Denk aan een situatie waarin Email Marketing niet zou bestaan. Iemand bezoekt je website, leest wat, en verdwijnt weer. Je ziet hem of haar waarschijnlijk nooit meer terug.  Want dat is in 70% van de gevallen zo. Dat is ongelooflijk zonde! Het is veel slimmer contact met deze bezoekers te leggen en vervolgens dat contact te onderhouden. Je bouwt een echte relatie op. En die periode duurt misschien wel 10 jaar.

Een email lijst in eigen beheer geeft vrijheid en onafhankelijkheid

Email Marketing versus Social Media - wie is de winnaar? Online bronnen zijn het met elkaar eens dat Email Marketing 3 tot 10 keer meer conversies oplevert. Maar het belangrijkste is misschien wel de onafhankelijkheid die het je geeft. Je email lijsten heb je tenslotte - binnen je Email Marketing software omgeving - in eigen beheer.  

Dat kun je niet zeggen van de lijsten met contacten waar je jarenlang voor gezwoegd hebt op facebook, Instagram en Twitter. Met een druk op de knop van de CEO kunnen die voor altijd verdwijnen.

Klanten belanden niet op de grote hoop maar worden persoonlijk aangesproken

Met je Email Marketing programma kun je met veel nuance en segmentatie-mogelijkheden onderscheid maken tussen je klanten. Afhankelijk van hun interesses, de warmte van de relatie en gedrag, benader je elke groep op een andere wijze. In andere woorden, je kunt heel specifiek de waarde bezorgen die jouw contacten van je verlangen. Het contact is persoonlijk en je mails treffend. Dat is goed voor de betrokkenheid en ook voor je  cijfers.

Email Marketing maakt het mogelijk een relatie op te bouwen

Denk maar eens aan de emails in jouw inbox die je van je favoriete vaste partij krijgt. Voor mij is die persoon achter de emails echt tot leven gekomen. Zij kennen mij niet, maar daar sta ik helemaal niet bij stil. Ik ken hen. En zij sturen mij regelmatig content waar ik iets aan heb. Als ik iets wil weten binnen het thema denk ik als eerste aan deze persoon. Het is een heerlijk vertrouwde relatie die niet zomaar in te ruilen of na te bootsen is.

Deze betrokkenheid leidt tot relatief veel conversies

Er zijn gemiddeld meerdere contactmomenten voordat iemand iets bij je afneemt. Vaak wordt het getal 7 genoemd. Zoveel interacties zijn er nodig voordat er een aankoopt plaatsvindt. Jij bouwt een vertrouwensrelatie op met je contacten door waardevolle content te delen in de intimiteit van de inbox. Een conversie - zo wordt de door jou gewenste actie van een contact genoemd (bijv. het kopen van een product, een call boeken of op een link klikken) - is de logische uitkomst van het opgebouwde contact. 

Volgens de Direct Marketing Association in de VS is de ROI - return on investment - van email marketing gemiddeld 4300% voor bedrijven in de VS. 

Email Marketing en het aanleggen van een email lijst zorgen niet alleen voor een verhoogde kans op conversie. Idealiter leidt het langdurige contact tot meerdere conversies per klant. Jij kunt de vertrouwde adviseur worden. Het persoonlijke gezicht dat je contacten vertrouwen. Zodra je contact jouw expertise nodig heeft, wendt hij zich tot jou. En niet tot je concurrent. Doe je dit goed. Dan kan iemand zomaar in een periode van 8 jaar 6 keer jouw expertise, product of dienst afnemen.

Email Marketing ondersteunt E-commerce

Email Marketing software kan gekoppeld worden aan jouw E-commerce shop van bijvoorbeeld Shopify. En dat levert jou veel voordelen op. Dit betekent bijvoorbeeld dat jij jouw bezoeker eraan herinnert dat hij items in zijn achtergelaten winkelmandje heeft zitten. En dit verhoogt de kans tot aankoop aanzienlijk. Dit is één voorbeeld van de vele mogelijkheden om E-commerce en Email Marketing slim te integreren. En het mooie is, het kan helemaal automatisch dankzij makkelijk te gebruiken Email Marketing software.

Email Marketing faciliteert je in je vrijheid

VrijDoen staat voor het realiseren van een vrij leven, een leven dat bij je past. Je beste of leukste leven. 

Bij een vrij leven hoort een Vrij Bedrijf, als je tenminste gekozen hebt voor zelfstandig ondernemerschap. Of je nu een blog runt of een miljoenenbedrijf hebt. Te veel ondernemers worden slaven van hun eigen bedrijf en vergeten waar het ze allemaal ooit om te doen was. Een Vrij Bedrijf is een bedrijf waarin alles dat zich daarvoor leent geautomatiseerd is. Je business werkt voor jou en niet andersom. Waarom hard zwoegen op iets als dat helemaal niet nodig is? Email Marketing en klantcontact zijn daar een mooi voorbeeld van. Start vandaag nog met Email Marketing automations. En doe waardevolle dingen met je gewonnen tijd.

Wat is Email Marketing?

Strikt genomen is het niets anders dan het bekend maken - en daarmee vervolgens ook het verkopen - van producten en diensten, via het communicatiemiddel ‘Email’. 

In het jaar 2020 refereren we naar een hele wereld als we het hebben over Email Marketing. We hebben het over een relatie opbouwen met de klant. En stemmen emails af op de ontvanger. We houden rekening met voorkeuren en interesses, en met hoe betrokken iemand is. We sturen niet zomaar blind wat emails op hoop van zegen. Ook sturen we niet zomaar een catalogus met onze producten. We vertellen een verhaal. Geven advies. Vertellen iets leuks of een inzicht. En sturen de aanbiedingen die aansluiten op de behoefte van de klant, op het juiste moment. 

Email Marketing draait op cijfers. Want de cijfers geven inzicht hoe de interactie met je bezoeker loopt. De achterliggende doelen van zijn dus ‘hard’. Maar de manier waarop dat gebeurt is alles behalve hard. Het is plezierig. Waardevol. En je mails zijn meer dan welkom bij de ontvangers. 

Het ultieme doel van Email Marketing is om jouw lead op het juiste moment de juiste mail te sturen. Die waarde biedt voor waar jouw lead op dat moment staat. Op een toon en in een vorm die aanspreekt. Je lead heeft een betere dag door het ontvangen van juist die email van jou. 

Over harde cijfers gesproken, dit zijn de indicatoren die omhoog gaan als jij je Email Marketing goed uitvoert: 

  • Je omzet per klant
  • De klanttevredenheid
  • Je Customer Lifetime Value: ofwel het aantal euro’s dat jij totaal verdient aan je klant over de duur van je relatie.

Dankzij Email Marketing software

Het uitvoeren van die fijngevoelige en afgestemde Email Marketing krijg je voor elkaar dankzij speciale Email Marketing software. Want reken maar dat niemand dit handmatig voor elkaar krijgt. Of überhaupt wil overwegen te doen. Het is in ieder geval gelukkig niet nodig. Vanaf 10 euro per maand doet onmisbare Email Marketing software dit voor je.   

De beste en bekendste aanbieders van Email Marketing software zijn: 

  • Constant Contact 
  • Drip
  • Sendinblue
  • Mailchimp
  • Mailjet
  • Convertkit
  • Infusionsoft / Keap
  • ActiveCampaign
  • Aweber
  • Getresponse

ActiveCampaign is onze persoonlijke keuze. Na uitgebreid onderzoek vonden wij ActiveCampaign de beste prijs / kwaliteit verhouding bieden, met de allerlaagste instapprijs per maand voor een volwaardig pakket. Wat ActiveCampaign perfect geschikt maakt voor starters. ActiveCampaign groeit met je mee na de beginnersfase. Je kunt probleemloos opschalen in aantallen en functionaliteiten.   

Bekijk via deze link de prijzen van ActiveCampaign.

Active Campaign Email Marketing Software
Active Campaign | Email Marketing Software

Email Marketing woordenlijst

Allemaal woorden die wellicht nieuw voor je zijn. Welkom in de wonderenewereld van Email Marketing. DIt is wat ze betekenen. 

  • Tag: een 'tag' is informatie die je meegeeft aan contacten in je lijst. Dit is onzichtbaar voor de contacten zelf. Tags zijn essentieel om je contacten te organiseren en kunnen bijvoorbeeld dienen om een 'automation' in gang te zetten. 
  • Automation: een serie van gebeurtenissen die een contact doorloopt. Klinkt enigszins cryptisch niet? Het is bijvoorbeeld een serie van vooraf ingestelde emails die een contact ontvangt, gebaseerd op 'triggers' die je ook vooraf hebt ingesteld. 
  • Trigger: een trigger is een signaal waardoor een bepaalde activiteit in gang wordt gezet. Voorbeelden van triggers zijn: een contact schrijft zich in op een lijst, iemand koopt iets, iemand verlaat zijn online gevulde winkelmandje, een contact is jarig etc.  
  • Drag and drop: je cursor gebruiken om letterlijk onderdelen (van je automation) over je scherm te slepen en op de gewenste plek los te laten. Gebruiksvriendelijke manier van ontwerpen.  
  • Funnel: vaak bedoelen we hiermee de Marketing funnel of Sales funnel of beide. Een funnel is een model in trechtervorm, en laat zien welke stappen mensen doorlopen voordat ze iets afnemen of datgene doen wat jij graag wilt dat ze doen. Ze komen aan de brede kant binnen en bij elke stap zul je zien dat er contacten afvallen (en de trechter dus ook smaller wordt). Niet elk contact converteert uiteindelijk tenslotte. 
  • Email deliverability cijfers: het percentage van verzonden emails (door jou) dat daadwerkelijk in de inbox van je contacten belandt, en niet in de spam of helemaal niet. Erg belangrijk!!

Email Marketing software is het kloppend hart van je Email Marketing

Dit zijn 6 redenen waarom je echt niet zonder Email Marketing software kunt.

Email Marketing Automation - je nieuwe favoriet

Ik vertelde over elke klant persoonlijke emails op maat sturen. Je nieuwe beste vriend Email Automation doet dat voor je. Dat is dus de allerfijnste functionaliteit binnen Email Marketing software - of je ‘m nu van ActiveCampaign of Drip gebruikt. Je stelt emails eenmalig in op basis van diverse criteria, en je hoeft verder weinig werk te doen. Jij ligt in je bed en de emails worden verstuurd. Je bekijkt de resultaten en stuurt bij. En elke lead voelt zich persoonlijk benaderd en aangesproken. 

De beste software heeft een overzichtelijke visuele weergave van dit ‘email-plan’. Wat jou te doen staat: drag en drop, schrijf de emails en klaar is je opzet.

‘Drag en drop’ betekent overigens dat je simpelweg onderdelen van je automation in een visuele weergave heen en weer kunt slepen. En zo op simpele wijze je gewenste automation vormt. Er komt geen programmeren of ander ingewikkeld gedoe bij kijken!

Het is de plek om je email contactlijst te bewaren

Er is simpelweg geen andere logische plek om je opgedane contacten (lees: bezoekers die zich via jouw website in hebben geschreven om gemaild te worden. “Yes, weer één erbij”!) handig te bewaren en te beheren. Inclusief allerlei tags met informatie. Alle contactgegevens en andere info waarvan jij beslist dat dat handig is.

Makkelijk in- en uitschrijven uit de email lijst

Email Marketing software maakt het je contacten makkelijk zich in en uit te schrijven voor je lijst zonder dat jij erbij nodig bent. Dat gebeurt automatisch, waar jij dat anders allemaal handmatig zou moeten doen. En dit scheelt tijd. Veel waardevolle tijd.

Leer je contacten beter kennen

Dankzij Email Marketing software leer jij je contacten en klanten beter kennen. Zij klikken op wat hen interesseert en op basis daarvan leer jij hun voorkeuren kennen. De kennis over je lead wordt steeds specifieker en omvangrijker.

Onderscheid in betrokkenheid maken

Denk jij in funnels? Als dat niet zo is, raad ik je aan dat per direct te gaan doen. Heb je nog nooit van een funnel gehoord? Maak je dit woord dan zo snel mogelijk eigen. En alle theorieën over klantbetrokkenheid en conversie erachter. 

Het contact met een persoon vindt plaats op een tijdlijn die zich uitstrekt. Er zijn meerdere contactmomenten en naarmate de relatie opbouwt en de tijd verstrijkt, schuift je contact op in de ‘funnel’. Hoe verder jouw contactpersoon in de funnel zit, hoe meer betrokken hij is. Oftewel, hoe warmer de relatie is. Stel jezelf de funnel voor als een trechter. Hoe verder in de trechter hoe groter de kans op een conversie. 

Aan het begin van de funnel zitten de mensen die net voor het eerst van jou gehoord hebben. Aan de andere kant jouw loyale fans die iedereen over jou vertellen. En er zijn verschillende fases tussenin.   

Verkopen doe je liever niet aan een koud contact. Het verkoopt fijner aan een warm contact.  

Email Marketing software faciliteert het onderscheid maken in je contacten op basis van de warmte van jullie relatie. Je kunt je email-inhoud dus vervolgens ook afstemmen op dit gegeven. Een relatie bouw je langzaam op. Het werkt bij niemand als vreemdeling met de deur in huis te vallen met een vrijpostig verzoek. Hoe vaak heb jij namelijk iets gekocht bij een deur-aan-deur verkoper?

Eindeloos veel uren en werk besparen

Email Marketing software neemt je super veel werk uit handen. Het bespaart je bergen met tijd. Denk hier in fulltime banen. Het is niet nodig handmatig te mailen. Je kunt erop vertrouwen dat je Marketing Automation uitvoert wat jij hebt ingesteld.

Kies een Email Marketing platform dat je ziet zitten. En ga aan de slag. Ga naar het platform dat je gekozen hebt. Log in. En vind daar het dashboard waarmee je eenmalige email campagnes kan creëren, Email Automations ontwerpt, statistieken bekijkt en maillijsten beheert.

Het verschil tussen Email Marketing, Email Marketing software en Email Marketing Automation

Je bent niet de enige die wel eens in de war raakt van de verschillende begrippen. Email Marketing, Email Marketing Software, Automations… Wat is het verschil!!? Ik zet het voor je op een rijtje.

Email Marketing

is een vorm van digitale marketing waarbij email hèt kanaal is. Kenners roemen de hoge ROI (Return on Investment) van deze vorm van marketing. Anno 2020 is Email Marketing niet het blind sturen van dezelfde email naar iedereen. Maar we hebben het hier over slimme Marketing. Waarbij emails in hoge mate zijn afgestemd op de behoeftes en kenmerken van de specifieke ontvanger. En voor slimme Email Marketing is Email Marketing software onmisbaar.

Email Marketing software

Ook wel Email Marketing platform, Email service of Email Marketing aanbieder genoemd. De woorden refereren allemaal naar hetzelfde. Namelijk naar handige software die jou en heel veel andere marketeers ondersteunt in het aanleggen en beheren van een email lijst. En waarmee je deze contacten afgestemde en persoonlijke mail in (hele) grote aantallen stuurt. Je downloadt de software niet op je PC. Je werkt in de cloud an de aanbieder en daar log je in op jouw omgeving. De lijst met contactgegevens is in eigen bezit.

Email Marketing Automation

is de mogelijkheid om emails te sturen naar gebruikers die tijd- of actie-getriggerd zijn. Dit optimaliseert hun relevantie. Ze reageren tenslotte op een speciaal signaal. Het mailschema leg jij van tevoren aan. En de software verstuurt de mails automatisch als het signaal geactiveerd wordt. Een signaal of ‘trigger’ om het jargon te gebruiken is bijvoorbeeld dat een contact op een link klikt. Een bepaalde pagina bezoekt.  Of dat er 5 dagen verstreken zijn sinds het laatste contact. Jij kunt de triggers zelf kiezen. Jij hebt altijd de regie en controle over wat je wilt op welk moment. Email Automation is een onderdeel binnen Email Marketing software.

De beste Email Marketing software

Slimme Email Marketing is essentieel voor het bouwen van een relatie met websitebezoekers. Maar wat is nu eigenlijk de beste software? Nou, daar kan ik je mee helpen. Ik heb daar een speciale blog aan gewijd en uitgebreid onderzoek naar gedaan. We hebben niet zelf alle 100+ aanbieders persoonlijk getest. Er zijn namelijk experts die dat veel beter kunnen dan wij. Ik heb het oordeel van 6 autoriteiten op het gebied van Email Marketing naast elkaar gelegd. En daar komt deze top 3 van beste aanbieders uit: 

#1 SendinBlue

#2 ActiveCampaign

#3 Drip 

Gratis testperiodes door Email Marketing software aanbieders

Elke aanbieder werkt met een gratis testperiode van 14,  30 of soms zelfs 60 dagen. Je kunt dus risicovrij testen of de email software lekker voor je werkt. Valkuil daarbij is - en daar zijn die slimme lui zich natuurlijk compleet bewust van - dat je na 3 weken het warmlopen hebt gehad en middenin de wedstrijd zit. Je hebt een lijst met contacten, je hebt al je eerste email-flow aangelegd. En dan is het voor de meesten simpelweg te veel gedoe en zonde van je werk en tijd om alles te verhuizen. 

En de software bevalt goed. Dus je blijft. Kies dus bewust bij wie je een testperiode aangaat. Voor je het weet blijf je. 

Voor ons was de Email Marketing software van ActiveCampaign de beste keuze

Na uitgebreid onderzoek hebben wij gekozen voor ActiveCampaign. Ik zal je vertellen hoe wij op ActiveCampaign zijn uitgekomen en waarom we twee jaar later nog steeds erg tevreden zijn.  

Klik hier om ActiveCampaign alvast te bekijken

Dit zijn voor ons de voordelen van ActiveCampaign:  

  • Het automatiseren van de mails is heel makkelijk in te stellen
  • Active Campaign werkt heel intuïtief
  • Extreem goede klantenservice
  • Visuele Automation-bouw tool
  • Extra argument voor als je begint met weinig contacten in je lijst -> ActiveCampaign is zeer goed betaalbaar voor starters die in de begintijd geen duizenden contacten in hun email lijst hebben. Je hebt in die eerste maanden of jaren een volwaardig Email Marketing programma voor maar een tientje per maand. Dat doen andere aanbieders je niet na.

De afweging

Je kunt stellen dat alle bekende en grote Email Marketing software aanbieders goed tot zeer goed zijn. Met ruime marge goed genoeg voor wat jij wilt, zowel op gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit. Een hard criterium is voor mij dat er een visuele Automation bouwer is. 

Laat je vervolgens alle professionele aanbieders afvallen die geen visuele weergave van de automation in hun pakket aanbieden, dan blijft ActiveCampaign over. Een mooie bijkomstigheid is dat ActiveCampaign ook nog eens de best geprijsde professionele aanbieder is. Dubbel voordeel dus.

Ik geef niet zoveel om een maand gratis testen. Een maand is zo voorbij en vanaf maand 2 ga je toch betalen, en als het goed is jarenlang. Mijn tip is dus om niet zozeer te kijken naar de aantrekkelijkheid van de gratis periode, maar naar hoe goed is wat erna komt.  

Tot 500 contacten is het Lite pakket van ActiveCampaign 9 dollar per maand. Dat is een bedrag dat geen enkele goede aanbieder in aantrekkelijkheid overtreft, bij lange na niet. En met Lite heb je een volwaardig pakket in handen. Mocht je serieuzer en groter worden in je Email Marketing dan is het makkelijk opschalen naar meer contacten en meer functionaliteit. Uiteraard schaalt de prijs dan ook op.

Active Campaign Email Marketing Software
Active Campaign | Email Marketing Software

6 tips waar je op moet letten bij het kiezen van je Email Marketing Software

Ik wens je succes met de aanbieder kiezen die bij je past. Let in ieder geval op de volgende zaken bij de aanschaf: 

  • Hoe zijn de ‘deliverability’ cijfers? Je hebt er natuurlijk niets aan als een groot deel van de mails in de spambox belandt of niet aankomt.
  • Is er een visuele workflow builder? Ik zou niet zonder kunnen of willen. 
  • Let goed op wat er wel en niet in je pakket opgenomen is. Soms zijn hele voor de hand liggende functionaliteiten alleen in de duurdere pakketten opgenomen. Of staat er bij gebruik van een goedkoop pakket standaard een logo van de software aanbieder in je mail. In een aantal gevallen is de mogelijkheid van Marketing Automation pas opgenomen in het derde pakket tellend vanaf de goedkoopste. Ook zijn er regelmatig limieten aan het aantal contacten in je email lijst of het aantal mails dat je per dag of maand kunt sturen.   
  • Neem de prijs / kwaliteit verhouding mee in je afweging. De prijs / kwaliteit verhouding gaf voor ons de doorslag om voor ActiveCampaign te gaan. Voor alle serieuze aanbieders geldt dat de kwaliteit van wat ze bieden voor de meesten van ons ruim genoeg is. Dan is het simpelweg nog kijken naar functionaliteiten, eventuele beperkingen, gebruiksgemak en de prijs.  
  • Veel prijzen zijn exclusief BTW. Soms krijg je korting als je per jaar betaalt en niet per maand.  
  • Wat je krijgt aan functionaliteiten en hoe breed de Marketing service strekt verschilt sterk per aanbieder. Het pakket van Getresponse is bijvoorbeeld relatief duur maar daarin zit wel de optie om Webinars te organiseren. En als je dat wilt zou je het anders los moeten aanschaffen. Webinars zijn een effectieve manier om klanten te binden en je funnel vorm te geven.

Hoe werkt Email Marketing software - stap voor stap uitleg

Ik heb je al veel verteld over wat slimme Email Marketing is. Wat de voordelen zijn. En waarom je niet zonder Email Marketing software kunt als je hier serieus mee aan de slag wilt. Maar hoe gaat het nou eigenlijk concreet in zijn werk? Ik neem je mee in de stappen die jouw websitebezoeker en jijzelf zetten.

Het begint met het vormen van je email lijst

Mensen kunnen zich op je website inschrijven voor jouw email lijst. Dat kan gebeuren tijdens een verkoop. Of omdat bezoekers zich inschrijven om informatie van je te ontvangen. Bezoekers laten hun emailadres achter om jouw waardevolle ebook te ontvangen. Of bezoekers hebben bijvoorbeeld een account op jouw website hebben aangemaakt. 

Als bezoekers zich inschrijven op jouw lijst komen ze als contacten in een contactenlijst. En dit overzicht zie je keurig terug binnen jouw eigen omgeving van je Email Marketing software-aanbieder. 

De software biedt allerlei handige opties aan om je emaillijst ‘slimmer’ te maken en slim te organiseren. Binnen deze lijst kun je makkelijk groepen creëren met het meegeven van tags. Deze tags wijs je niet allemaal handmatig toe. Maar worden automatisch op contacten ‘geplakt’ op basis van het gedrag - dat jij gedefinieerd hebt - dat ze laten zien . Of je maakt simpelweg verschillende lijsten aan. 

De opties om te differentiëren tussen contacten zijn eindeloos. Beginners hebben genoeg aan een enkel onderscheid. De Email Marketing pro’s zijn zo ver dat ze eindeloos veel nuances in communicatie op basis van kenmerken van de contacten kunnen doorvoeren.

Twee manieren om emails te sturen - campaign en automation

Je kunt al je contacten (binnen een bepaalde groep) in een klap dezelfde email sturen op een gepland moment. Dat heet een campagne of campaign in het Engels.  

Maar je kunt ook kiezen voor het aanleggen van ‘email-routes’ of automations. Dat ziet er als volgt uit:

voorbeeld automation

Een contact ‘betreedt’ de automation aan de bovenkant en hij gaat ‘lopen’ als een door jou gedefinieerde actie plaatsvindt of x aantal tijd verstrijkt. Dat heet een trigger. Er zit een trigger aan de start van de automation maar ook in het vervolg van de automation kun je triggers inbouwen.  

Voorbeelden van triggers zijn: het inschrijven voor een lijst. Het uitschrijven voor een lijst. Een formulier invullen of een email openen of lezen. Etc! Bijna alles wat jou handig lijkt kan. En dat maakt Email Marketing zo ongelooflijk krachtig.

De route is voor elk contact anders. Zijn of haar route is afhankelijk van het gedrag dat hij laat zien of de kenmerken die hij heeft. Dat gedrag is bijvoorbeeld; het wel of niet openen van een mail. Het wel of niet openen van een bijlage. Of het klikken op een link of niet. Een kenmerk bepaalt bijvoorbeeld als volgt: alle vrouwen krijgen deze mail, en alle mannen deze mail.

Je contacten bewegen speels door en tussen je automations

De plek van je contact in welke automation bepaalt welke email je contact krijgt op een bepaald moment. 

De verschillende ‘email-routes’ of Email Automations kun je onderling koppelen. Door vertoond gedrag of kenmerken (vastgelegd in tags en informatievelden) springt een contact als automatisch over van de ene automation naar de andere automation. Zo krijgt je contact altijd de meest relevante waardevolle content op het juiste moment. Jouw contacten ontvangen altijd de email die past bij het huidige moment en hun huidige situatie.  

En dat allemaal omdat jij jouw ‘email-routes’ slim hebt ingericht. De uitgestrekte flexibiliteit en mogelijkheden van de Email Marketing software zijn hierbij je beste collega.  

In het begin ben je daar nog niet zo goed in. Door er tijd en energie in te steken word jij vanzelf ook een slimme email marketeer.

Functies binnen je Email Marketing software - doelen stellen, statistieken en splittesten

Er zijn allerlei slimme opties beschikbaar in je Email Automation. Bijvoorbeeld het instellen van Doelen. Jij definieert het doel van een automation en zodra het doel van de Automation bereikt is ‘schiet’ je contact naar het einde van de route. Of naar de plek in de Automation waar ‘het Doel’ zich bevindt. Zodat je contact geen overbodige emails krijgt. 

Een doel is bijvoorbeeld; het openen van een ebook. Of het kopen van een product etc. 

De automatische analyses en beschikbare statistieken helpen jou verbeteringen door te voeren. Bijvoorbeeld de titel van een mail zo aan te passen dat het openingspercentage met 90% omhoog schiet.

Ook is het mogelijk om te ‘split-testen’: de helft van de contacten in je Automation krijgt de ene mail, de andere helft de andere mail. En zo kun je zien welke beter presteert. De best presterende email is een mooie basis om verder te gaan met verbeteren.

Dit is waar je naar toe werkt

Na een tijd finetunen heb jij de Email Automations voor elkaar die jouw contacten het beste bedienen. Geen gevoel van Spam, wel het gevoel van waardevolle berichten. Dit zorgt ervoor dat jouw conversies optimaal zijn, met tegelijkertijd een hoge engagement bij jouw klanten / volgers. Verkopen en een warme relatie sluiten elkaar helemaal niet uit. Integendeel; ze staan aan dezelfde kant en versterken elkaar!

Wat je verder nodig hebt om effectief Email Marketing te bedrijven

Laat me voor je op een rijtje zetten wat de basisingrediënten zijn om vanaf nu met Email Marketing te beginnen en daar een succes van te maken.

Dit heb je nodig voor succesvolle Email Marketing:

  • Een website is een vereiste. Dat kan dus ook een blog zijn. Wil jij een blog beginnen? Check ons stappenplan zodat jij ook simpel een blog kan starten.
  • Email Marketing software zoals ActiveCampagn, Constant Contact en Drip
  • Goed converterende optin formulieren. Zoals wij die hebben van Thrive Archtiect of Leads.
Ultimate List-Building Plugin for WordPress
Thrive Leads WordPress Plugin
  • Wees je bewust van de recente aangescherpte Europese privacywetgeving en houd je aan die regels
  • Zin om te leren en te experimenteren
  • Niet vies zijn van de getallen en de statistieken. Zij laten je zien wat werkt en niet werkt en zijn je richtingaanwijzer om je mailings te verbeteren. De meeste van ons zullen Email Marketing starten met verlies draaien (wat heet verlies, vanaf  20 EUR per maand voor je Automation software + optin forms), en de rapportages gaan jou helpen dit om te zetten in een grote plus.

VrijDoen heeft als doel om mensen te inspireren en helpen om meer vrijheid in hun leven in te bouwen. Email Marketing is een techniek die jou zeker meer vrijheid kan opleveren. Mits je er natuurlijk de nodige energie en tijd in steekt. 

Active Campaign
Active Campaign | Email Marketing Software

Uiteraard horen we graag wat je vragen zijn. Laat het ons weten via een bericht hieronder.  

Ook als je wilt reageren op mijn blog, lezen we dat graag terug in de comments. Dank je! 

Meer leesvoer

Plots duikt Jandaan naar rechts naar een pakketje dat net onder het zand vandaan piept. We lopen over

meer

Altijd al ongestoord willen gluren in het huis en het leven van een minimalist? Dit is je kans.

meer

Click Here to Leave a Comment Below