de Google Adwords Campagne Wegwijzer 2.0 | Voor de NIET-Marketeer

De Google Adwords Campagne Wegwijzer 2.0. Speciaal voor de NIET-marketeer. Start vandaag met #12 maanden voorsprong

De Google Adwords Quickstart Gids is speciaal voor ondernemers die nieuwsgierig zijn naar Google Adwords en hoe een Google Adwords campagne moet worden gemaakt. Zodat jij zonder opsmuk simpel kan starten met het groeien van jouw winst. 

Leestijd - 12 minuten

Google Adwords Campagne

Met een marktaandeel van ruim 95% op de zoekmachinemarkt kan je als ondernemer met je online marketingactiviteiten niet om Google heen. De markt waarin je kunt vissen is heel groot en zo goed als bij 1 speler belegd. 

Google Adwords is de hengel om traffic te vangen en naar jouw website te leiden om producten of diensten te verkopen. Of om bijvoorbeeld meer brand awareness te vergaren in jouw markt en of niche. Een Google Adwords campagne kan je ook helpen om schare trouwe fans te krijgen. 

Ik heb het in de blog steeds over traffic of over verkeer maar vergeet niet dat er achter al die cijfertjes echte mensen zitten met echte behoeften en unieke verhalen. Behandel ze ook zo en je wordt er voor beloond!  

Om je wegwijs te maken in wat je met Google Adwords kunt doen heb ik een simpele en overzichtelijke wegwijzer voor je gemaakt. Speciaal voor ondernemers met weinig kennis van onder andere:  

  • Google Adwords tags; 
  • de Google Adwords data set up;
  • Google Adwords stuurgetallen;
  • de Google Adwords campagnes.

Het doel van de wegwijzer is om je alvast 12 maanden verder in de toekomst te zetten. Dat is de tijd die je gemiddeld minimaal nodig hebt om Adwords je eigen te maken. Met heel veel ‘leergeld’ in tijd en geld. Dat kan nu veel sneller dankzij deze blog!

Wij hadden deze blog graag willen lezen een paar jaar geleden toen we onze eerste stapjes binnen Google Adwords zetten. 

Een Google Adwords account aanmaken

Jouw avontuur start met het aanmaken van een Google Adwords account. Om een account aan te kunnen maken heb je een google account nodig. Met een Google account kan je heel eenvoudig starten met het aanmaken van je Adwords account. 

Je moet dus eerst bijvoorbeeld een Gmail account aanmaken en daarmee kun je starten met je Adwords account. 

Tijdens het aanmelden, nadat je op ‘Nu Starten’ hebt geklikt,  zie je  in het beginscherm in kleine letters het volgende staan:

"bent u professioneel marketeer? Overschakelen naar expertmodus."

Google Adwords Campagne

Het is aan te raden om via die link een account op te starten. Want hiermee krijg je net wat meer mogelijkheden om data te tracken en inzicht in je conversies te krijgen. Google Adwords laat je nu direct beginnen om een campagne op te tuigen. Wil je dit niet dan is dat geen probleem. 

Je hoeft namelijk de Google Adwords campagne niet af te ronden om te registreren. Klik gewoon op de nieuwe kleine blauwe lettertjes - maak een account zonder campagne - en rond je aanmelding af (let niet op de box die aangevinkt is, dat is willekeurig). 

Google Adwords Campagne Aanmaken

Het is aan te raden om eerst eens rustig wat door je account heen te klikken om gevoel te krijgen bij de tool Google Adwords en daarna pas te starten met je eerste Google Adwords campagne.  

De Google Set Up Tools

Voordat je überhaupt start met het aanmaken van je eerste Google Adwords campagne zijn er nog een paar dingen die je moet doen. Je wilt namelijk tijdens het adverteren precies weten wat je bezoekers (ook wel traffic of verkeer genoemd) die  via Google Adwords komen op je website doen. Het is daarvoor noodzakelijk om eerst een technische setup af te ronden.

Zonder de setup kan je niet meten. En zonder te meten kan je jouw toekomstige campagnes niet optimaliseren voor de beste ROI’s.

Ik raad je aan om deze twee integraties met Google tools uit te voeren:

  1. Google Tag Manager (GTM) 
  2. Google Analytics (GA)

De reden dat het integreren van de twee tools belangrijk is voor het adverteren met Google Adwords? Omdat je hiermee je kosten en marges kunt optimaliseren voor winstgevende Google Adwords campagnes.

Nu de praktische kant van het verhaal. Om deze tools te integreren moet je twee keer een code plaatsen in je <head> en gedeeltelijk je <body> van je website. Klinkt misschien ingewikkeld maar dat is het niet. Je kunt ook altijd vragen aan je website ontwikkelaar of zij dit voor je willen doen. Heb je een WordPress website dan kun je dit ook eenvoudig zelf doen door bijvoorbeeld de ‘voeg headers en footers in’-plugin te installeren. En daar de code die nodig is voor de tools zelf te plaatsen. 

>> ga in je wordpress dashboard naar plugins. Klik dan op een nieuwe plug in. Zoek op ‘voeg headers en footers in’ en installeer de plug in. Een kind kan de was doen.

Via Google Tag Manager (GTM) monitor je uiteindelijk alles. Je voegt hier je integraties met bijvoorbeeld Google Adwords en Google Analytics in en vanuit de GTM controle room bepaal jij wat je wilt meten en wat niet.

Google Tag Manager

De Google Tag Manager is ontwikkeld door Google om alle verschillende Google- integraties - en ook andere partijen (facebook pixel) - te monitoren en beheren vanuit 1 plek. Dat is makkelijk want anders moet je altijd tussen verschillende tools schakelen inclusief het bijkomende werk. Dit kost tijd en is inefficiënt.

Vanuit je Google Tag Manager account kan je alle integraties voor Google Adwords beheren en ook voor Google Analytics. Het enige dat je moet doen is voor beide tools een account aanmaken (GTM). Het beheren doe je vervolgens via de Google Tag Manager. En hiervoor hoef je maar 1 keer een code te integreren op je website. Super makkelijk en overzichtelijk.

Wil je zelf aan de slag met de setup dan kan je Measureschool op youtube bekijken. De Duitse jongeman in kwestie legt to the point uit wat je wel moet doen en niet moet doen voor een basis set up. Hij behandelt alle noodzakelijke details op een rustige manier. Hiermee kom je er wel!

Google Analytics

Waarschijnlijk heb je al een Google Analytics account. Zo niet dan moet je die aanmaken. Google Analytics kan je koppelen aan je Google Adwords account. Door de twee tools te koppelen heb je een krachtige analyse-tool om bezoekers te volgen op jouw website.

Zo kun je nauwkeurig zien op welke zoekwoorden bezoekers converteren in je salesfunnel. En kan je werkende trechters met funnel-stappen maken. Je kunt met het gebruik van Google Analytics zicht krijgen over wat je traffic doet op jouw website en daarmee controle. Welke pagina presteert goed en welke niet? et de data kun je verbeteringen doorvoeren die je prestaties ten goede komen.

Wat is een conversie? Conversie: wanneer een bezoeker de actie op jouw website onderneemt die jij wenst. Of dat nu een aankoop is, het inschrijven op een nieuwsbrief of het drukken op de chatknop.

Zie je het niet zitten om jouw kostbare tijd in te zetten om jouw 'leergeld' hiervoor aan te wenden? Dat is geen enkel probleem want wij doen dit graag voor je. Neem contact op voor een waardevolle samenwerking om het beste resultaat uit jouw Google Adwords strategie te halen.

Google Adwords Campagne structuur opbouw

Hoe beter de structuur van je Google Adwords campagnes des te makkelijker je kunt monitoren en optimaliseren. Voor winstgevende campagnes is het een must om te optimaliseren. Een duidelijke, gedegen en logische opzet van al je campagnes is niet alleen fijn maar gaat je in de toekomst ook helpen om beter te presteren.

Als je gaat adverteren met Google Adwords dan kom je de logische hiërarchische niveaus tegen waarbinnen Google adverteerders de mogelijkheden biedt om te adverteren.

  • Campagne niveau (‘hoogste’ niveau)
  • Advertentiegroep niveau
  • Advertentie niveau (‘laagste niveau’)

Dit zijn de 3 logische niveaus van Google. Binnen de omgeving van Google Adwords werk je altijd op 1 van deze 3 niveaus. Waarbij campagne-niveau het hoogste niveau is en advertentie-niveau het laagste niveau. Je kunt dit ook interpreteren als een schaal van abstract naar detailniveau.

Google Adwords Campagne

Campagne niveau kun je zien als de paraplu voor de rest. Op dit niveau leg je de basis en het kader waarbinnen je advertentiegroepen en advertenties gaan functioneren. Wat je hier instelt geldt dus ook voor de lager liggende niveaus. 

Op campagneniveau bepaal jij het kader voor al je advertenties die gaan meebieden voor vertoningen op de Google-veiling. 

Google-veiling: de plekken op de zoekresultatenpagina van Google - per specifieke zoekterm - worden ‘verkocht’ per ‘opbod’. Jij biedt en concurrenten en concullega’s ook. Wie het hoogste biedt krijgt plek #1 etc. Google Adwords kun je dus zien als een veiling van plekken: ‘waar kom jij te staan met je advertentie voor welk bedrag?’ - is de hoofdvraag. 

Terug naar de kaders neerzetten op campagneniveau. Je bepaalt bijvoorbeeld wat je maximale dagbudget wordt voor deze specifieke campagne en welke doelgroep je in welke regio gaat ‘targeten’. Of in welke taal je wilt dat je advertenties worden getoond. Elke campagne die je aanmaakt kun je nieuwe kaders meegeven. Dit werkt zeer flexibel en daardoor kan jij zelf verschillende (creatieve) invalshoeken bedenken om jouw potentiële nieuwe klanten te bereiken.

Je doorloopt bij het aanmaken van een campagne ook altijd de stappen voor het inrichten van je advertentiegroepen en je advertenties. 

Het is ook mogelijk om campagneniveau regels te overschrijven op een lager niveau. Ook dit geeft je net weer wat meer flexibiliteit om je campagnes maximaal te ‘tweaken’ voor de beste resulaten voor jouw business.

Tip: Richt de eerste Google Adwords campagnes altijd in op ‘websiteverkeer’ en ‘zoeken’. Dit betekent dat je adverteert tussen de zoekresultaten van Google (zie ook de printscreens hieronder welke onderwerpen je aanklikt bij het opzetten van een Google Adwords campagne). En niet bijvoorbeeld op youtube, op speciale plekken op blogs of andere sites (=display marketing) of in de gmail van mensen. Op welke positie hangt af van de biedprijs die je bereid bent te betalen aan Google voor een toppositie. En wat het bod van anderen is op een bepaald moment.

Google Adwords Campagne Stap 1
Google Adwords Campagne Stap 2

Een Google Adwords Advertentiegroep

Als je de campagne-instellingen hebt  bepaald dan is het tijd om op advertentiegroep niveau (dat is dus het middelste niveau) je kaders in te gaan richten. Je kunt zoveel advertentiegroepen aanmaken als je wenst. 

Het grote voordeel van werken met advertentiegroepen is dat je heel specifiek kan segmenteren op welke zoekwoordcombinatie je bepaalde advertenties wilt laten meebieden tegen een maximale CPC voor een vertoning in de zoekresultaten van Google.

Bij het inrichten van de regels die gelden voor je advertentiegroepen ga je de regels instellen voor welke zoekwoord combinaties jij wilt dat Google je geselecteerde advertenties laat zien. Of anders geformuleerd: op advertentiegroepniveau bepaal je op welke zoekwoorden en combinatie van zoekwoorden je getoond wilt worden met je advertenties. 

Binnen het niveau van de inrichting van je advertentiegroepen bepaal jij bij welke zoekopdrachten en tegen welke maximale prijs (CPC) jij wilt dat je advertenties vertoond worden.

Google Adwords Zoekwoord strategie

Voordat we naar het derde niveau van Google Adwords gaan wil ik eerst kort toelichten wat een Google Adwords Zoekwoord-strategie betekent.

Stel jij verkoopt houten vloeren. Dan kan je je bedenken dat er eindeloos veel zoekwoordmogelijkheden bestaan waarop jij door Google - met jouw specifieke advertentie voor die zoekopdracht - getoond kan worden. 

Bijv: ‘houten vloer’. Of: ‘nieuwe houten vloer kiezen’. ‘wat is een mooie houten vloer?’ etc etc.

Wat veel beginnende gebruikers van Google Adwords doen (en ja dit hebben wij ook gedaan bij onze eerste stappen in Adwords) is dat je heel veel verschillende combinaties gaat uitdenken en ingeven. Dit is in beginsel niet een groot probleem. Maar resulteert wel vaak in heel breed en veel schieten zonder dat je door hebt waarop je aan het schieten bent. En dat is wel een probleem. 

De kracht van een zoekwoordstrategie voor je advertentiegroepen is dat je heel gericht en heel gecontroleerd zoekwoorden gaat testen die goed werken voor jou product of dienst. Dit test je door je set up voor data meten op orde te hebben en Google zelf te laten bepalen wat sleutel-zoekwoordcombinaties zijn voor jouw business.

Maak niet de fout zelf (te veel) te denken. Maak gebruik van de kracht van Google Adwords en laat de data spreken. De data bepalen wat waar en wat juist is. Niet jij! (voor beginners zal dit nog een beetje acracadabra zijn, maar je gaat begrijpen wat ik bedoel). 

Zoekwoordstrategie: Een zoekwoordstrategie heeft als doel om de best converterende zoekwoord combinaties voor jouw product of dienst te laten meten door Google. In de realiteit meet Google de best converterende zoekopdrachten die jouw klanten gebruiken voor een oplossing voor hun behoefte in de Google zoekmachine.

Je kunt kiezen uit 3 soorten zoekwoordtypen.

Je kunt onderstaande noteringen zien als ‘codes’.  Hiemee laat je Google weten hoe breed of smal het bewuste zoekwoord / key word geïnterpreteerd mag worden bij het vertonen van jouw advertentie nav zoekopdrachten van mensen die je nog niet kent en straks misschien wel. Dit zijn ze:

  1. [Exact]
  2. “Woordgroep”
  3. +Breed

Als je een zoekwoord opneemt in je advertentiegroep geef je dat zoekwoord 1 van deze hierboven opgesomde codes mee.

Wil jij exact gevonden worden op een zoekwoord dan wordt dit automatisch [zoekwoord]. Maak je gebruik van een combinatie van zoekwoorden dan duid je dit aan met “zoekwoorden zelf invullen”. En wil je zo breed mogelijk verkennen waarop je advertenties vertoond kunnen worden door Google dan kies je voor de notatie +zoekwoorden.

Is dit nog een beetje hocus pocus voor je? Lees dan hieronder het voorbeeld over een bedrijf dat houten vloeren verkoopt.

[Exacte zoekwoorden] in het voorbeeld

Stel een ondernemer verkoopt houten vloeren. Dan kun je kiezen dat je voor de exacte zoekopdracht [houten vloeren] je advertentie vertoond wordt. Dit doe je omdat je wilt dat mensen die zoeken op [houten vloeren] sowieso van jouw bestaan moeten weten. En daarom wil jij dat op basis van deze zoekopdracht Google jouw advertentie gekoppeld aan deze zoekcombinatie vertoond aan jouw potentiële klant.

In de advertentiegroep die je maakt voor exacte zoekwoorden zet je dan [houten vloeren]. Voor de exacte zoekwoordcombinatie ;houten vloeren’ kan je dan ook een maximale cpc instellen.

“Woordgroep zoekwoorden” in het voorbeeld

Je kunt ook op "bredere wijze" je potentiële klanten proberen te bereiken (dus dat andere varianten op een zoekwoord ook vertoningen veroorzaken). Dit doe je door van “houten vloeren” een woordgroep zoekopdracht te maken (#2 in het rijtje van net). 

Mensen die dan bijvoorbeeld zoeken op "prijs houten vloeren regio Amsterdam" krijgen ook jouw advertentie te zien. Google ziet namelijk dat jouw ‘houten vloeren’ ook in deze woordgroep-combinatie voorkomt.  

In de advertentiegroep voor woordgroepen zet je dan “houten vloeren”. Ook hier sta je vrij om zelf een maximale cpc in te stellen tegen welke prijs jij wilt dat je advertentie vertoond wordt.

+Brede +zoekwoorden in het houten-vloeren-voorbeeld

De laatste optie die Google Adwords biedt om verschil aan te brengen in je zoekwoorden- strategie zijn de brede zoekwoorden.

Als je een advertentiegroep aanmaakt met +houten + vloeren dan wordt jouw advertentie getoond bij de breedst mogelijk zoekwoord-variatie. Bijvoorbeeld  eikenhouten bomen uit Europa zijn die ook geschikt voor appartementsvloeren. 

Je kiest hiervoor om je bereik van zoekopdrachten zo breed mogelijk te maken. Je weet immers van te voren niet op welke zoekwoorden of combinatie van zoekwoorden een conversie valt. Op deze manier dek je het hele zoek spectrumzoekspectrum. Je kunt deze zoekwoord-code als een vorm van marktonderzoek zien: welke zoekwoorden combinaties gebruiken de mensen die uiteindelijk jouw (waardevolle) klanten worden? Deze belangrijke vraag ga je stukje bij beetje - mede dankzij dit brede ‘vangnet’ - beantwoorden. 

In de advertentiegroep met brede zoekwoorden gebruik je in het voorbeeld deze notatie: ‘+houten +vloeren’. Advies is om de maximale cpc laag te houden want de kans is klein dat deze zoekopdracht een conversie oplevert. 

Op elk zoekwoordniveau kan je kiezen wat voor strategie je toepast met inzet van Google Adwords. Ons advies is om altijd klein te beginnen en bij succes te verbreden of op te schalen.

Je stelt per advertentiegroep een maximale cpc (cost per click) in en je kiest op welke zoekwoorden of combinatie van zoekwoorden dit bod van toepassing gaat zijn.

Google Adwords Advertentie

Terug naar de drie logische niveaus van Google, na deze belangrijke afslag. Het laatste niveau waarop jij kunt werken in Google Adwords is het niveau waar je advertentie kunt opstellen. Binnen een advertentiegroep dus. 

Jouw doelgroep zoekt op verschillende apparaten naar jouw product of dienst.  Mobiele zoekopdrachten zijn anders dan desktop zoekopdrachten. Ik zeg dit omdat je ook goed moet gaan meebewegen met welke apparaten de kans op conversie het hoogst is. Mobiele zoekers kunnen waar ze dan ook zijn  zoeken en desktop/laptop zoekers zijn veelal op het werk of thuis. 

De context waarin mensen zoeken heeft een direct effect op het klikgedrag van de zoeker en daarmee direct op de conversie-slagingskans. Een mobiele gebruiker die met de trein na een lange dag werken naar huis gaat en al scrollend jouw advertentie tegenkomt heeft vaak een andere intentie dan een persoon die rustig thuis achter de laptop of desktop gericht aan het zoeken is naar de oplossing voor een levende behoefte.

Uiteraard kan je met het een het ander niet uitsluiten maar het is wel belangrijk om dit context-verschijnsel al vroeg met het gebruik van Google Adwords op je netvlies te hebben.

Terug naar Google Adwords advertenties. Je kunt 3 soorten advertentie vormen kiezen bij het opstellen van je advertenties: . 

  • Een normale tekst zoekadvertentie; 
  • een responsieve zoekadvertentie; 
  • en een advertentievariant.

Ik bespreek ze hieronder kort: 

Tekst zoekadvertentie

Dit is een ouderwetse standaard advertentie. Uitermate goed geschikt voor mensen die zoeken met een laptop of een desktop. Start met 2 tekstadvertenties en kijk welke beter presteert. Je kunt bij de campagne-instellingen aangeven dat je wilt dat de best presterende advertentie voorrang krijgt.

Responsieve zoekadvertentie

Zoekt jouw doelgroep veelal met een mobiele telefoon dan is de responsieve advertentievorm jouw beste keus. Je kunt veel variatie aanbrengen met verschillende koppen en Google Adwords gaat rouleren met jouw verschillende CTA’s (call to actions). 

Je kunt zoveel responsieve advertenties aanmaken als je wilt.

Advertentievariant

De advertentievariant geeft je een extra mogelijkheid om je advertentiekoppen te testen. Benader het als een soort split test optie van Google Adwords.

Algemene tips voor het opstellen van Google Advertenties

Algemene tips voor het opstellen van advertenties zijn: gebruik cijfers en vreemde symbolen. Die vallen op en daarmee verhoog je de kans op meer clicks naar jouw website. Zorg er ook altijd voor dat je zoveel mogelijk sitelinks aanzet die worden vertoond bij je advertenties. Ook hiermee pak je meer ‘ruimte’ in de zoekresultaten en val je dus meer op. Je kunt deze opmaken op campagne niveau. 

Nog een algemene tip: Maak niet teveel verschillende advertenties binnen je advertentiegroep want bij elke zoekopdracht waarbij jij meedoet in de veiling voor een vertoning wordt er maar 1 advertentie getoond. Als jij 10 verschillende advertenties hebt duurt het erg lang voordat je weet wat voor jou de winnaar - en daarmee bedoel ik de best presterende advertentie op basis van je data -  is.

Advertentie copywriting

Een goed geschreven advertentie kan het verschil betekenen tussen 0 conversies en 100 conversies*. Zorg er altijd voor dat goed zichtbaar is in je advertentie wat het resultaat is van jouw product of dienst voor de zoeker. Dus niet alleen het voordeel opnoemen. Maar wat is bijvoorbeeld het resultaat voor de koper van het voordeel van jouw product of dienst.

Liever minder clicks die hoog converteren dan veel clicks die weinig converteren. Staar je niet blind op je advertenties. Je advertentie is slechts 1 aspect van je salesfunnel.

*Alleen een goede advertentie kunnen schrijven is niet een garantie voor conversies in je salesfunnel. Voor de beste ROI is elke stap in je funnel minstens zo belangrijk. En moet je die ook allemaal blijven optimaliseren.

De Google Adwords Campagne stuurgetallen

Als je tot zover gekomen bent dan ben je al aardig op weg om zelfstandig de stap te wagen om te starten met het inzetten van Google Adwords voor het laten groeien van je business (weet je nu al dat je deze leertijd niet voor jezelf niet gaat inzetten. Dan kan je altijd contact opnemen en het aan een expert overlaten).

Onmisbaar in dit verhaal zijn ook nog de belangrijkste stuurgetallen in Google Adwords. We hebben ze voor je op een rij gezet. Zodat je goed geïnformeerd kunt starten.

conversies

Laat er geen misverstand over bestaan. De meest interessante getallen in je Google Adwords dashboard zijn je conversie-aantallen. De conversiepercentages en de kosten per conversie.

Het doel voor jou om een Google Adwords Campagne in te zetten draait namelijk om conversies behalen. Je kunt voor jezelf bepalen wat voor soort conversies je wilt behalen. Je kunt namelijk verschillende conversie typen opgeven. Een bezoeker die een lead formulier invult kan een conversie voor jou betekenen. Of iemand die een whitepaper download kan een conversie zijn. De meest in het oog springende is natuurlijk de conversie die staat voor een verkoop van jouw dienst of product. Omdat hier direct een geldbedrag mee gemoeid is. 

Wat jij een conversie noemt heeft te maken met welke intentie jij Google Adwords inzet. Heb je een webshop in groentezaden dan is een bestelling een duidelijke conversiedoelstelling voor je. Of kies je voor de minder directe benadering? En ben je tevreden als bezoekers in eerste instantie hun emailadres achterlaten, je hen vervolgens in een aantal perfect aansluitende mails ‘warm maakt’.

Dat doe je met de inzet van Email Marketing; door te informeren / inspireren / aanbieden en het bouwen van een relatie met de geïnteresseerde persoon.  

Als we terug gaan  naar de houten vloeren business, dan kan een afspraak in de showroom een conversie voor jou betekenen. Aangezien je weet dat als je eenmaal de klant in je showroom hebt dat je een hoog verkooppercentage behaalt. Of dat dat sowieso altijd de weg (funnel) is naar een echte verkoop. 

Kortom een conversiewaarde zegt pas echt iets als je duidelijk hebt wat een conversie behaald met Google Adwords betekent in jouw sales funnel en online marketing strategie.

Als je wilt sturen op conversies  gebruik dan de conversiepercentages van je campagnes. Dit percentage geeft aan hoeveel clicks daadwerkelijk zijn omgezet in een conversie.

CTR (Click Through Ratio)

Dit stuurgetal is een belangrijke graadmeter, en dus een belangrijk getal om op te sturen in je Google Adwords dashboard. De Click Through Ratio (CTR) geeft aan hoeveel procent van de vertoningen tot een click van de ‘google-laar’ leiden. 

Streef minimaal naar een CTR van hoger dan 10% en het liefst hoger maar dit is al een mooie ambitie. Uiteraard is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. 

Tegelijkertijd waarschuw ik je dat een hoge CTR niet altijd iets zegt. Het gaat namelijk om het conversiepercentage van je Google Adwords campagne. Je kunt prima een CTR scoren van 50%. Heb je daarbij een conversiepercentage van 0,2% dan is de hoge CTR niet heel waardevol. Zelfs contra-productief (want ja, je moet wel betalen voor al die kliks). In dit geval wordt 1 op de 2 keer geklikt op je advertentie en converteert vervolgens 0,2 bezoekers per 100 bezoekers. Je hebt dus 500 clicks nodig voor een conversie. Je conversiekosten (uitgedrukt in kosten per conversie) kunnen dan zomaar erg op lopen met een cpc van 3 EUR...

Focus je altijd op de hele Google Adwords funnel en staar je niet blind op een goede op slechts 1 stap van de hele funnel. Het is het geheel dat telt: van ingang van de funnel (Google Search) tot het einde (misschien wel 7 jaar later wanneer die persoon een trouwe en regelmatig-kopende klant van je is).

CPC (click per cost)

De click per cost (cpc) zijn de kosten die je maakt voor een click op je advertentie op basis van een zoekopdracht. Klikt niemand dan kost vertoond worden je ook niets. Dan maakt adverteren ook aantrekkelijk via Google Adwords. Je betaalt alleen als iemand via een advertentie (click) op jouw website belandt.

Jouw advertentie biedt mee in de veiling voor een vertoning in de zoekresultaten van Google. De cpc is de prijs die jij instelt dat een click maximaal mag kosten. Win jij de veiling dan wordt jouw advertentie getoond door Google voor maximaal die prijs. De click kost maximaal het bedrag dat jij over hebt voor die zoekopdracht.

Het is een duidelijk doel om je cpc zo laag mogelijk te houden. Hoe lager je cpc hoe meer budget je hebt voor traffic naar je website. En daardoor een hogere kans op conversies. En hoe beter je marges zullen zijn. Er blijft meer over van de taart! 

Je cpc wordt bepaald door de black box van Google’s algoritmes. Het is niet bulletproof aan te geven welke dingen je kunt doen om je cpc te verlagen. Wat sowieso belangrijk is voor Google in de beïnvloeding van een lagere cpc zijn:

Een laag bouncepercentage en een lange sessietijd op je website

Google leidt uit deze twee de relevantie af van de advertentie gekoppeld aan de zoekopdracht van de gebruiker en de plek waar de bezoeker landt (op jouw website). 

Klopt je advertentie met de zoek-behoefte van de persoon die op je advertentie klikt en vervolgens de website pagina ook dan is dit zichtbaar in een laag bouncepercentage en een lange sessietijd op je site. Deze informatie vertelt Google dat de relevantie hoog is en jij word beloond met een lagere cpc. 

Google gaat namelijk voor kwaliteit. Zij willen kwaliteit belonen. Knoop dat in je oren.

CTR & conversies

Een hoge CTR kan betekenen dat de relevantie van de advertentie voor de zoekopdracht hoog is. Als het conversiepercentage ook hoog is dan ziet Google dit ook als hoog relevant. En jij wordt beloond met een (nóg) lagere cpc.

de Kwaliteitsscore - de black box of Google Adwords Campagne succes

Dit is 1 van Googles best bewaarde geheimen. Hoe hoger de kwaliteitsscores van je zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen hoe lager jij kunt bieden voor een vertoning van je advertentie in de zoekresultaten van Google. En dit is uiteindelijk wel wat je wilt. Dit betekent namelijk dat je meer traffic voor hetzelfde budget naar je website kunt leiden.

De kwaliteitsscore is letterlijk een kolom in het cijferoverzicht in je dashboard. 

Niemand weet exact hoe je de kwaliteitsscore direct kunt beïnvloeden. Het enige dat je hiervoor kunt doen is continu je hele sales funnel blijven optimaliseren. Focus je hierbij op customer engagement. Voor Google betekent dat je Google Adwords campagnes relevant moeten zijn voor de zoeker. 

De waarde voor de zoeker moet hoog zijn, en dat blijkt uit zijn of haar gedrag. Dat betekent dus niet iemand die snel weer je website verlaat; plus een hoop andere indicatoren die niemand precies kent. 

Dit betekent het blijven optimaliseren van je advertentie tot en met je dankjewel pagina na een conversie. Genoeg te doen dus.

Clicks

Het is wellicht overbodig om de clicks te noemen. De reden waarom ik de clicks toch noem is omdat dit de basis is voor verkeer naar je website. Zonder clicks geen ctr, geen conversies en geen gemiddelde cpc. 

Adverteren in Google Adwords betekent tegen zo min mogelijke kosten een zo hoog mogelijk rendement behalen (winstmarge - conversiekosten) op je product of dienst. Dat is het spel dat adverteren met Google Adwords betekent. En daar kan jij wel of niet heel goed in worden.

Vertoningen

Het aantal vertoningen geeft aan hoe vaak je advertentie (gekoppeld aan een zoekopdracht) daadwerkelijk vertoond is in de zoekresultaten. 

Wil je het aantal vertoningen - voor die ene zoekwoordengroep - verhogen dan kan je simpelweg meer gaan bieden dan je concurrent of je kunt werken aan je kwaliteitsscore waarmee je makkelijker biedingen kunt winnen tegen lagere kosten dan je concurrent.

Conversion kosten

Ikzelf vind dit 1 van de belangrijkste stuurgetallen. Hoeveel kost een conversie me met gebruik van Google Adwords. In Adwords zit natuurlijk niet je ’dure’ eigen tijd inbegrepen dus die moet je eigenlijk ook doorrekenen.

Als jij je conversiekosten per conversie lager houdt dan je omzet per conversie minus je overige kosten (je personeelskosten, productkosten etc.) dan heb je het spel onder de knie. Dit betekent namelijk dat je ongelimiteerd kunt adverteren terwijl je zelf niet aan het werk bent. Dat is de echte winst van Adwords. Er wordt wel gewerkt, maar niet door jou of je medewerker. 

Jij hebt een tak van je online marketing zo geoptimaliseerd dat je winstgevende campagnes weet te draaien zonder dat je daar (veel) tijd aan kwijt bent.

Google Adwords Campagne van verlies naar winst

Ruim 90% van de ondernemers die Google Adwords inzetten als onderdeel van hun online marketing strategie meten niet, nauwelijks of niet goed. Dit zijn schrikbarende cijfers. Je meet wel je overheadkosten als ondernemer maar niet wat voor traffic je naar je website haalt en wat daar gebeurt. Wil je succesvol zijn online dan moet je meten. Zo simpel is het.

Wat misschien niet erg rooskleurig is om te noteren en laat de moed hierdoor ook niet in je schoenen zakken, maar minstens eenzelfde percentage haakt af voordat hun Google adwords campagne winstgevend wordt. En dat is super zonde.

Je Google Adwords campagnes worden pas winstgevend als je aan de juiste knoppen draait. Iedereen kan adverteren, geld uitgeven en traffic naar zijn website leiden met behulp van Google Adwords. Weinigen zijn in staat om winstgevende campagnes te optimaliseren.

Optimaliseren is het sleutelwoord in dit proces. En voor optimaliseren heb je twee dingen nodig. Tijd en kennis. Oh ja, en motivatie. Kennis vergaar je, zoals alles, door veel te doen en daardoor te leren. En dit kost tijd. Ook voor Google Adwords moet je door een leercurve heen.

de Google Adwords Campagne optimalisatie knoppen

Sowieso zijn de stuurgetallen zoals eerder beschreven knoppen die je kunt verbeteren. Die data zegt veel over hoe je campagnes presteren. Dus zorg voor een hoge CTR met een hoog conversiepercentage. En tegelijkertijd wil je een lage CPC die ervoor zorgt dat conversiekosten lager zijn dan je winstmarge.

Een kind kan de was doen.

Extra knoppen die je hebt zit ‘m vooral in het uitsluiten van zaken. Er bestaat een grote kans dat een campagne verlies draait totdat jij heel zorgvuldig variabelen gaat uitsluiten in je draaiende campagnes. Denk bijvoorbeeld aan locaties en leeftijdsgroepen. Ook het uitsluiten van zoekwoorden is een must om je campagne winstgevend te maken.  

Het uitsluiten van variabelen kan je alleen pas goed doen als je flink wat verkeer hebt zien langs komen via je Google Adwords campagnes. Zodat je redelijk betrouwbaar (denk statistiek hier) bepaalde variabelen kunt pauzeren in je Google Adwords account. 

Wees ook niet bang om verkeer te missen. Het gaat om verkeer dat converteert en niet om verkeer om het verkeer. Dat is leuk voor analytics maar niet voor je winst en verlies rekening. Dit betekent dat je campagnes die niets opleveren, ook na optimalisatie, pauzeert of verwijdert.

Het succes van je campagnes zit in de tijd die je stopt in het optimaliseren van je campagnes. Heb je of neem je niet voldoende tijd voor dit proces dan wordt het winstgevend maken van je campagnes een lastig verhaal. En hier gaat het vaak mis. Als ondernemer heb je meerdere ballen in de lucht en je tijd is daarmee schaars. Als je niet genoeg tijd stopt in Google Adwords dan beloof ik je dat het niet leuk zal zijn. Stop je er wel genoeg tijd in: dan wordt het een feest! 

Geen zin in het Adwords gedoe of simpelweg geen tijd? Neem contact op. Ik weet wat ik doe en wil je graag helpen met meer omzet en winst. Van Verlies naar Winst is mijn doel.

januari 17, 2018

Ken jij dat je je soms afhankelijker voelt of opstelt dan dat eigenlijk goed is voor je? Dat kan afhankelijkheid ...

Click Here to Leave a Comment Below