Groei met Google Adwords doelgericht en efficiënt naar meer winst en MEER tijd
Winstgevend en MEER tijd. Wil jij dit ook? Google Adwords is de tool voor meer vrijheid in je leven. Houd je kosten onder controle en start vandaag.
Leestijd - 5 minuten

Google is de plek waar jouw klanten zich massaal verzamelen. Daarom overweeg je om Google Adwords toch eens een kans te geven. Of wellicht richt jij je pijlen volledig op organisch zoekverkeer. Waarom zou je immers betalen voor traffic als ze ook gratis jouw website kunnen vinden.
Daar is opzich niet zoveel op in te brengen natuurlijk. Gratis verkiezen boven betaald. De beste online marketing strategie die je kunt kiezen is een combi van best of both worlds. Je moet alleen wel goed weten wat je doet en wilt. Als je jouw online marketing puzzel hebt gelegd dan is Google Adwords 1 van de beste plekken om te adverteren voor jouw nieuwe klanten.
Het zoekmachine marktaandeel van Google in 2019 was ruim 95%. Van de 100 zoekopdrachten verlopen er 95 via Google. Alleen dit is al genoeg reden om je te verdiepen in de mogelijkheden die adverteren via Google Adwords jou kan opleveren.
Adverteren via Google is niet iets wat alleen de grote jongens zich kunnen veroorloven. Google Adwords voor kleine bedrijven en zelfstandigen is een prima optie voor het aanboren van een nieuwe plek om je doelgroep te bereiken.
Google Ads uitbesteden
Wil je direct aan de slag met Google ads maar heb je de tijd niet om je hierin te verdiepen? Reserveer je 1-op-1 call met je nieuwe Google Ads specialist 🙂
Jouw resultaat met Google Adwords
Dit is eigenlijk een no brainer. Het resultaat voor jou is meer sales of leads. Als het goed is dragen alle activiteiten die jij inzet bij aan de groei van jouw business. De vraag is alleen of dit echt zo is?
Dragen alle activiteiten die jij bedenkt, inzet en uitvoert altijd bij aan het groeien van je business. Of ben je stiekem nog (te) veel tijd bezig met het managen van randzaken? Als dat laatste voor jou geldt; je bent gelukkig niet de enige. Het vergt veel discipline en een heel helder doel op de horizon om goed te sturen op waardevolle bijdragen in je business.
Google Adwords is een tool die - mits je weet wat je doet - een positief directe invloed heeft op je bedrijfsresultaten. Google neemt zelf als vuistregel dat je voor elke 1 EUR adverteerbudget je 2 EUR omzet kan realiseren.
Dat is een prima score. Helaas is dit niet iets wat veel bedrijven realiseren via hun Google Adwords campagnes. Een reden hiervoor is dat er nog meer activiteiten zijn waar jij je aandacht aan moet geven Je bent een soort van jongleur van tijd en aandacht.
Online sales strategie
In de basis is ondernemen heel eenvoudig. Er is een probleem of een behoefte en een partij gaat in die behoefte voorzien. Zo simpel is het. Het enige dat je hoeft te doen is een oplossing bieden voor een behoefte.
Jij en ik weten dat in de praktijk het toch net even anders werkt. Toch is mijn advies om zo simpel naar ondernemen te blijven kijken. Je hebt een oplossing voor een behoefte en je wilt dat net even beter doen dan dat anderen dat doen. Simpel kijken naar wat je doet geeft je handvatten om goed te kunnen kiezen waar jij je aandacht en energie aan uitgeeft. Je kunt namelijk maar 1 keer je tijd uitgeven.
Het is jouw taak om te weten waaraan je jouw tijd uitgeeft en waarom. Dit is jouw basis en van hieruit ga je bouwen.
Prima. En waar past Google Adwords in dit plaatje?
Wat is Google Adwords Marketing?
Google is bij uitstek geschikt om gecontroleerd een nieuwe doelgroep te bereiken. Met gecontroleerd bedoel ik dat je volledig ‘cost control’ traffic naar je website kan leiden. Je weet precies wat je uitgeeft, wat de eigenschappen van de bezoekers zijn, en of ze inderdaad doen wat jij hoopt dat ze doen op je website.
Om je marketing activiteiten uit te breiden kan je dus heel eenvoudig een budget maandelijks beschikbaar stellen om te adverteren via de mogelijkheden binnen Google Adwords. De truc is wel om je campagnes en je salesfunnel te blijven optimaliseren. Zo kan je het maximale resultaat behalen dat mogelijk is voor jouw product/dienst op de door jou (of Google…) geselecteerde doelgroep.
Dit gedeelte is het moeilijkst en er gaat ook de meeste tijd in zitten. Tijd die kostbaar is voor je. Jij moet jezelf continu blijven afvragen of je die tijd wilt blijven inzetten. En of dit - Google Adwords met succes runnen - een van de vaardigheden is waar je in wilt investeren en aan je palet wilt toevoegen. Kosten lopen de baten vooruit. En de tijd is nodig om mooie ROI cijfers te bereiken.
SEM
Jouw oplossing verkopen aan jouw doelgroep kan offline en online. Voor beide werelden heb je verschillende strategieën. Online kom je snel uit bij SEM - Search Engine Marketing.
Dit is de verzamelnaam voor adverteren via zoekmachines. Want naast Google bestaat ook de zoekmachine Bing nog steeds. Misschien heb je weleens gehoord van de zoekmachine duckduckgo (dit is een zoekmachine die garandeert dat je niet wordt gevolgd tijdens het zoeken door … adverteerders), zoek je keurig met Yahoo of zoek je met een groen hart met Ecosia.org (een deel van de adverteeropbrengsten investeren ze in het planten van bomen).
SEM is dus een integraal onderdeel in jouw online sales strategie, of niet? De grootste kans om je doelgroep te vinden met een hoge koopintentie is namelijk via een zoekmachine. Waarvan 95% van die mensen via Google zoeken...
Daarom is Google ook geen zoekmachine maar een advertentie machine. Jouw doelgroep maakt namelijk direct gebruik van de advertentie machine Google om snel een oplossing te vinden voor een acute behoefte.
Uiteraard zijn er ook snuffelaars en geen first buyers maar dat is geen probleem. Je creëert namelijk wel brand awareness bij je doelgroep. Deze zichtbaarheid draagt - mits goed uitgevoerd - ook bij aan jouw verkoopcijfers op de lange termijn.
SEO of SEA
Online heb je twee soorten verkeer (via Google) naar je website.
- Gratis en
- Betaald
Gratis verkeer naar je website halen is onderdeel van je SEO-strategie (Search Engine Optimization). Betaald verkeer is onderdeel van je SEA-strategie (Search Engine Advertising). Samen bereiken deze twee strategieën de vijver waar jouw doelgroep zich bevindt en daarmee ook de latente stroom aan geïnteresseerde bezoekers naar jouw website.
Google Adwords is de tool die het mogelijk maakt om te adverteren in de Google zoekresultaten. Google Adwords is onderdeel van jouw SEA-strategie. Mijn tip is om je eerst te focussen op 1 zoekmachine kanaal. Beheers dat eerst goed en dan kan je andere zoekmachines gaan verkennen, zoals bijvoorbeeld Bing.
Het doel moet altijd zijn meer sales, engaged volgers of leads verzamelen (en het liefst ook meer tijd..). Google Adwords is uitermate geschikt om deze variabelen te realiseren.
Maar net zoals alles wat je doet heb je ook met google Adwords een leercurve en tijdspad dat je moet doorlopen om jouw doelen met Google Adwords ook daadwerkelijk te bereiken.
Google Adwords Strategie
Stel jij staat op het punt om te starten met Google Adwords. Dan bouw je direct aan de online afslag naar jouw website. Er is geen makkelijkere manier om traffic naar jouw website te krijgen.
LET OP: Het is geen doel op zich om traffic naar jouw website te sturen.
Het heeft echt alleen maar zin om traffic naar je website te sturen als je een goed plan hebt met wat je bij wie wilt bereiken. Laat je dus niet in de luren leggen door hippe marketing bureaus die zeggen dat ze geweldige CTR’s kunnen leveren. Een hoge CTR (click through ratio) heeft alleen nut als jouw sales funnel van A t/m Z klopt. Een hoge CTR is absoluut niet heilig of voldoende.
Als je je meer wilt verdiepen in de stuurgetallen die je in Adwords kan vinden? Bekijk ook de blog: De Google Adwords Campagne Wegwijzer 2.0. Speciaal voor de NIET-marketeer. Start vandaag met #12 maanden voorsprong - waarin ik alle basis stuurgetallen en Google Adwords Campagne structuur simpel uitleg.
Ik weet uit ervaring dat traffic naar je website sturen heel makkelijk is. Converteren daarentegen is van een andere orde. Net zoals echt weten wat je doet (‘in control zijn’) en meten van de soort activiteit op je website. Voor converteren heb je een mix nodig van data, fingerspitzengefühl, testen, falen en leren. Alleen de lange afstandslopers die zichzelf de tijd gunnen maken kans op meer winst, betere marges en MEER tijd overhouden tegen lage advertentiekosten.
Niet de lasten wel de expertise?
Jij wilt wel Google Adwords inzetten in je salesfunnel, maar je wilt niet de tijd investeren om je in deze tak van sport te bekwamen? Dan zit je hier goed. Wij helpen je graag om samen jouw business doelstellingen te bereiken.
Google Adwords kosten - altijd controle over advertentiebudget
Ik heb al kort aangehaald dat jouw Google Adwords kosten volledig beheersbaar kunnen zijn en moeten zijn. Eigenlijk is het grootste voordeel van Google Adwords dat als je jouw adverteer campagnes winstgevend hebt geoptimaliseerd dat je zo goed als geen omkijken meer hebt naar wat Google Adwords voor je doet.
De Adwords tool is hard voor je aan het werk om klanten te verleiden - denk aan die roepende marktkoopman of - vrouw die 8 uur per dag hard aan het roepen is - en jij kunt andere zaken oppakken.
Een ander groot voordeel is dat je kosten volledig onder controle zijn. Geen verrassingen. Google Adwords is namelijk (als groot excelsheet) uitermate geschikt om te sturen, testen, meten, optimaliseren en weer door te gaan. Als je na een tijd leren - of jouw Google Adwords expert - je getallen kent, weet je ook of je op winstgevendheid koerst. De tool helpt je om jouw online marketing volledig maakbaar en beheersbaar te maken.
Jij kunt met de juiste skills en tweaks een sales funnel aanleggen die winstgevend is en die je uiteindelijk heel weinig tijd kost en meer omzet. De funnel werkt voor jou. Hoe heerlijk is dat.
2 belangrijke stuurgetallen in Google Adwords
Je kunt met Google Adwords je online marketing advertentie-uitgaven en ‘biedgedrag’ volledig automatiseren, of je kiest er voor om alles zelfstandig te doen en alles daartussen is mogelijk. Oftewel er is voor ieder karakter en ieders behoefte wat wils.
De 2 meest bepalende factoren zijn je maximale dagbudget en je maximale CPC (Cost per Click):
- Maximale dagbudget is het budget dat jij dagelijks wilt uitgeven aan Google voor de campagnes die jij hebt draaien. Het kan zijn dat Google wel over jouw maximum ingestelde bedrag heengaat. Dit doet Google als zij op basis van eerdere prestaties [op tijdstip en doelgroep] ziet dat bijvoorbeeld een kans op een conversie hoger is bij een iets hogere dagbesteding. Gemiddeld op maandbasis wordt dit weer gelijk getrokken door Google. Als dit gebeurt hoef je je geen zorgen te maken. Op maandniveau kom je nooit boven je dagbudget uit.
- De tweede begrenzer is de maximale CPC. Dit bedrag kan je op meerder plekken in Google Adwords instellen. Wij adviseren je om voor maximale controle altijd zelf te bepalen wat jij wilt dat een click maximaal mag kosten. Je kunt dit bedrag instellen op campagne-, advertentiegroep- maar ook op specifiek zoekwoordniveau. Je kunt dus voor een campagne een maximale CPC hebben en tegelijkertijd 1 specifieke zoekwoord combinatie meer meer ruimte geven om clicks te scoren. Zo kan jij blijven testen en optimaliseren voor uiteindelijk het beste rendement.
Lees meer over hoe je jouw Google Adwords Campagne het beste kunt inrichten voor de beste resultaten.
Google Adwords: veel gemaakte fouten
Er zijn heel veel manieren om fouten te maken als je start met Google Adwords. En wij hebben er zelf een aardig rijtje op zitten. Dat is voor ons nu een voordeel alleen in het moment zelf en tijdens terugblikken voelde dit niet zo.
We boekten in het begin wel lukraak sporadisch resultaten maar we hadden geen flauw benul hoe (via welke zoekwoorden, met welke cijfers), en we wisten dus ook niet hoe we die resultaten konden herhalen en herleiden. En zo werden langzaam bang om geld uit te geven aan Google. Hadden we geen vertrouwen meer. Het gevoel van ab-so-luut geen controle. Nu zijn we compleet in controle en werken we gestaag naar de cijfers toe die je wilt. Hieronder drie veelgemaakte fouten die jij niet hoeft te maken.
Niet ‘echt’ meten
Deze is simpel. Veel ondernemers meten niet of niet goed wat hun Google Adwords campagnes presteren. Dit is zonde. Want op die manier kan je niet optimaliseren. En zal je ook ab-so-luut geen plezier beleven aan Google Adwords. En optimalisatie is nodig voor een plezierige ROI en meer tijd. Laat je dit schieten dan wordt er nooit het maximale uit de Google Adwords marketing strategie gehaald.
Voordat je überhaupt gaat starten met Google Adwords moet je zorgen dat je set up in orde is. Zodat je weet wat je meet.
Concurrerende advertentiegroepen
Wat erg vervelend kan zijn is dat je advertentiegroepen onbewust tegen elkaar laat concurreren. Dit hoeft geen invloed te hebben op bijvoorbeeld de hoeveelheid traffic naar je website (CTR cijfers kunnen prima zijn) alleen het zal je marge wel gaan drukken.
Advertentiegroepen die concurreren met elkaar concurreren om een vertoning in de veiling. Als je je zoekwoorden en zoekwoord combinaties niet goed hebt ingesteld in je advertentiegroepen kunnen jouw advertentiegroepen (een cluster van advertenties tegen een bepaalde max cpc) tegen elkaar gaan opbieden. Dit wil je niet want dan gaat je CPC omhoog en je ROI ook direct omlaag.
Niet Google zelf laten denken
Een veelgemaakte fout is dat de gebruiker - ik bedoel jou - van Google Adwords eerst zelf heel goed gaat nadenken op welke zoekwoorden hij of zij gevonden wilt worden. Tools als Google Trends en Keywordtool kan je bijvoorbeeld raadplegen om jouw ideale zoekwoord te bepalen. En dit zijn gratis versies. Er zijn ook eindeloos veel betaalde versies. Vergeet ook niet de zoekwoordplanner van Google Adwords zelf.
Maar waarom zelf denken als dit de core business van Google zelf is? Google is een zoekmachine die heel goed voor jou kan uitvogelen welke zoekwoorden converteren en welke niet. Stop niet teveel tijd in zelf het wiel uitvinden terwijl de zoekwoord guru dit het beste voor jou kan doen.
Het is niet verkeerd om goed na te denken over je zoekwoord strategie want dit helpt je ook direct weer verder met je SEO-strategie. Het advies is alleen doe dit niet te lang. Start breed met Google Adwords en finetune gaandeweg. ‘Finetune’ klinkt nu heel onschuldig maar daar zit een hele wondere wereld (tijd) achter 🙂
Google Adwords & je Emaillijst
Google Adwords is een directe manier om verkeer naar je website te 'sturen'. Het succes van jouw investering hangt af van welk doel je hebt geformuleerd met het inzetten van Google Adwords.
Je kunt bijvoorbeeld actief Google Adwords inzetten om leads te verzamelen voor je emaillijst. In dit geval heb jij waardevolle content die je wilt delen met jouw doelgroep. De ruilhandel is eenvoudig. Jij geeft de content weg in ruil voor een emailadres.
Als je dit goed doet dan kan je met behulp van een email marketing campagnes leads converteren in kopers. Om dit te kunnen doen heb je email marketing software nodig. Wij gebruiken Active Campaign.
Wil je meer weten over email marketing software dan hebben wij een zorgvuldig opgestelde blog geschreven die 9 email marketing software aanbieders vergelijkt. En uiteraard is er een winnaar en Active Campaign staat in iedergeval in de top 3 🙂
Google Adwords en VrijDoen
VrijDoen is een levenshouding. Waarin je opzoek gaat naar de juiste afstelling in hoe jij je tijd en dus je leven wilt inrichten. Richt jij je tijd op de echt waardevolle zaken in jouw leven? Voor ondernemers is dit denkconcept hartstikke belangrijk. Want voor je het weet ben je aan het rennen en verlies je de kern waarom jij onderneemt uit het oog.
Wij geloven in slim je tijd inzetten. Dat de tijd bijvoorbeeld voor jou werkt en niet andersom. Dat resultaten door blijven lopen zonder dat het jou tijd kost. Google Adwords is een top instrument om meer tijd over te houden. Uiteraard komt dit niet zomaar uit de lucht vallen en moet je ook eerst de broodnodige tijd investeren.
Beheers je het spel Google Adwords goed. Weet je de juiste knoppen te vinden in Google adwords, in jouw sales funnel en bij jouw doelgroep? Dan kan je eindeloos winstgevend adverteren en je tijd richten op de voor jouw waardevolle zaken in jouw leven. Of zaken die wèl jouw directe aandacht nodig hebben in je business. En wie wil dit nu niet.
Je niet zelf in Google Adwords verdiepen maar een eerlijke resultaatgerichte expert
Je kunt dit pad alleen verkennen of slim de expertise en ervaring van VrijDOEN inzetten voor de groei en het floreren van jouw business. Ben je nieuwsgierig naar een gelijkwaardige samenwerking waar de focus ligt op het verhogen van jouw omzet en winst(-marge) en het maximaliseren van jouw tijd?
Maak een afspraak met je nieuwe Google Ads Specialist en laten we kijken wat we voor elkaar kunnen en willen doen.