Marketing trucs van (online) Marketeers; hoe gek laat jij je maken?

Hoe (online) Marketing trucs jou gek maken

"Ik ben te dik. Ik vind mezelf saai. Waarom ben ik niet aantrekkelijker?" "Mooi!" wrijven die nijvere marketeers zich verheugd in de handen. Ik ben precies waar ze me hebben willen. In deze blog ontdek jij hoe slim (online) marketing inspeelt op jouw koop-snaar met marketing trucs, waar die snaar precies zit, en hoe gek jij je laat maken. Hele slimme marketing trucs maken jou lekker om te kopen. Van stoïcijns tot koopverslaafd; test nu jouw marketing-bestendigheid. Hoe gek laat jij je maken?

Deze blog is voor iedereen interessant maar al helemaal als je stiekem een beetje koopverslaafd bent, of je te vaak niet kan inhouden als je online of offline aan het neuzen bent. Of merk je wellicht dat je angstiger / onzekerder / ontevredener wordt van al die beelden om je heen? Ik geef een kijkje in de keuken van de (online) marketeer. Een ding is zeker en dat is dat marketeers allerlei beïnvloedingstechnieken klaar hebben liggen om jou helemaal gek te maken en je te laten kopen. Of je dat nu leuk vindt of niet. Je gaat lezen over wat het effect is van marketing op de consument en dus op jou. Ook laat ik je zien welke geheime marketing trucs op jou worden toegepast zonder dat je het merkt.

Twee plekken waar ik dit jaar was

“Ik loop door de swingende straten in het centrum en heb alleen maar oog voor vervallen gebouwen en markante gezichten van de mensen die overal een beetje rondhangen. Bijna alle foto’s die ik neem zijn raak. Daar hoef je geen goede fotograaf voor te zijn. ‘s Avonds zitten we gezellig bij elkaar en kletsen we en drinken rum.”

Wat klopt hier niet? Nu de volgende plek waar ik laatst rondliep. 

“Ik loop door de straten in het centrum en de etalages trekken zoveel aandacht dat ik niet door heb hoe mooi de historische gevels zijn. Om een mooie foto van de stad en haar grachten te maken moet ik mijn best doen om niet al te veel reclameborden op mijn foto te krijgen. ‘s Avonds zitten we gezellig bij elkaar, drinken we een biertje en is er af en toe iemand weg omdat hij in zijn facebook wall is blijven hangen.”

De eerste setting is in socialistisch Havana op Cuba. De tweede is op de Oudegracht in Utrecht, de stad waar ik opgegroeid ben. 

Maar wat is er precies gaande in dat tweede scenario? Wat maakt op Cuba rondlopen zoveel anders dan in Utrecht, Rotterdam of Venlo?

Je wordt bewust aan het wankelen gebracht

Alles maar dan ook echt alles wordt uit de kast getrokken om jou aan het wankelen te brengen. De hele dag door, elke dag weer. “Door wie dan?” vraag je je misschien af. “Wat overdreven”. Of “wat maakt dat nou uit?” Ik beweer dat dit niet overdreven is en dat het ook het overpeinzen waard is. Op grote schaal wordt er elk moment van de dag het onderste uit de kan gehaald om jou aan het wankelen te brengen. Zodat jij gaat kopen. Een koopverslaafde consument is het ideaal. Laten wankelen en kopen zijn de twee voornaamste doelen van de tak van sport die marketing heet.

Scans duiken in je brein om jouw aankoopgedrag te voorspellen

En dat dit op grote schaal gebeurt is omdat alles marketing is. Alles is marketing en de marketing is ook steeds agressiever. Naast de uitgebreide offline- en TV-wereld is er nu de steeds prominentere online wereld. De trend is dat bedrijven die van oudsher overheidsbedrijven zijn nu op de vrije markt concurrerend en winstgevend moeten zijn. De concurrentie wordt steeds heftiger omdat je nu niet alleen met stadsgenoten concurreert, of zelfs alleen maar met andere Nederlanders concurreert. De concurrentie vindt plaats op wereldniveau. Dus ook met die slimme rete commerciële startups uit de VS. En met goedkope producten en diensten uit landen waar het prijspeil een stuk lager ligt.

Door technologische innovaties komen er steeds slimmere beïnvloedingstechnieken beschikbaar. Scans duiken in jouw brein om jouw verkoopgedrag te voorspellen. Bedrijven en organisaties worden steeds meer afgerekend op resultaten en korte termijn prestaties. Niet alleen voor de verkoper van frisdranken, maar ook voor bijvoorbeeld scholen en hulporganisaties. Meer agressieve marketing is daar een van de gevolgen van. Door al die sterke concurrentie vanuit alle windstreken moeten bedrijven steeds slimmer, agressiever,  worden om aandacht van de consument te blijven winnen. Ook die van jou dus.  

Jou laten wankelen. Dat is het hogere doel. En jij moet je in dit slagveld staande houden.

Je angsten en onzekerheden vinden, daar is de Marketeer op uit

‘Marketing’ heeft een paar fijne ingangen om ons in beweging te brengen. Die ingangen heten ‘angst’ en ‘onzekerheid’. Angst om iets te missen. Angst om niet goed genoeg te zijn. Onzeker over het uiterlijk. Angst om niet sexy te zijn. Onzeker over of je een goede ouder bent. Onzeker over wat dan ook. Angst is een van de sterkste drijfveren van mensen. Weglopen van het gevaar en een oplossing voor de angst vinden. Dat is wat jij en ik doen vanuit onze oer-overlevingsdriften.

Hoe werkt het spelletje eigenlijk?

Het spelletje is eigenlijk best eenvoudig. Jij wordt bewust verleid om spanning te voelen tussen hoe het voor jou nu is en hoe het voor jou zou kunnen zijn. Marketeers spelen erop in om die spanning zo groot mogelijk te maken. Want - zo luidt de redenatie - hoe groter het verschil tussen huidig en gewenst, hoe waarschijnlijker jij in beweging komt om het gat te dichten. Uiteraard door de euro’s te laten rollen. Als jij onrustig en opgewonden wordt voor een kans, zijn de marketeers die dat veroorzaken blij.

Bestaat er online eigenlijk wel zoiets als objectiviteit en neutraal advies?

Het is in de loop der tijd steeds minder duidelijk geworden wat reclame is en wat niet. Marketing begon ooit met het uitzenden met commercials op radio en TV . Mooie posters sierden de openbare ruimte. Denk maar eens aan die schattige marketing in de serie Mad Men. Het is duidelijk dat de informatie die je krijgt gekleurd is en een onderliggend belang dient. Door allerlei ontwikkelingen op marketinggebied is dat steeds minder duidelijk. Waardevolle inhoud en marketing lopen steeds meer in elkaar over. Helemaal online. En aan jou de uitdaging om de twee te ontwarren.   

Ik focus voor de rest van deze blog op online marketing en op de online marketing trucs.

Waarmee maken ze me gek dan?

Daar zijn allerlei technieken voor. ik deel een aantal van de meest voorkomende vallen waar jij zeker ook een keer in bent gelopen. 5 Veelgebruikte (online) marketing trucs op een rij.

Scarcity - marketing trucs #1

Is het je wel eens opgevallen dat veel aanbiedingen slechts tijdelijk beschikbaar zijn? Of dat er aftel timers meedraaien bij jouw bezoek aan een pagina? Als je een hotelkamer op Booking.com boekt weet je dat je haast moet maken als je ziet dat er nog maar 4 beschikbaar zijn. Dat het gebied erg populair is in de periode dat jij ook gaat. En dat de laatste boeking voor die kamer slechts 24 minuten geleden gedaan is.

Dit zijn allemaal manieren om jou te laten voelen dat het aanbod schaars is. Terwijl dit niet perse echt zo is. Jij moet voelen dat het product of service zo uit jouw handen kan floepen. Om voor altijd buiten jouw bereik te zijn. Een aankoop is dan snel gedaan als je op het puntje van je stoel zit.

Powerwoorden - marketing trucs #2

Lees nu hieronder de nooit eerder prijsgegeven eyeopeners die jouw fantasie zeker te boven gaat. Zij geven gegarandeerd jouw leven een extreem positieve boost.

Dit is een voorbeeld van een titel waarin zogenaamde power woorden - positieve krachttermen - gebruikt worden om jouw nieuwsgierigheid te prikkelen. Je moet wel doorklikken op de link.

“Lees hier 3 tips voor een beter leven” komt op hetzelfde neer, maar is iets minder prikkelend. De inhoud is niet zozeer veranderd maar wel de verpakking. Je wordt er hebberig van!

Blootstelling aan allerlei ideaalbeelden - marketing trucs #3

De ideale vrouw (ellenlange benen en verleidelijk), de ideale man (succesvol en charmant), de ideale relatie, het ideale huwelijk, de ideale vakantie, het ideale lichaam, de ideale dag, het ideale leven .. Er wordt hard aan gewerkt om heldere beelden in onze hoofden te creëren bij deze woorden. En nee, 99,99999% van alle personen en situaties komt hier bij lange na niet bij in de buurt. Zal er ook nooit komen. Blijkt dat nu toevallig ook nog eens goed uit te pakken, want dan zal er altijd reden zijn om te hopen. Of om in beweging te komen en ernaar te streven. Ik zeg, kopen, kopen, kopen. Voor je het weet ben je koopverslaafd.

Social influencers - marketing trucs #4

We staan het meest open voor boodschappen van personen die we vertrouwen en geweldig vinden. De tip om naar een bepaalde bestemming te gaan zal je eerder opvolgen van de persoon die je al jarenlang met veel plezier online volgt. De reclame van Corendon op bijvoorbeeld RTL 4 heeft echt wel wat minder effect op jouw besluitvorming dan jouw online held. Deze krachtige vorm van marketing - waarbij online bekendheden geld krijgen om bepaalde boodschappen te verspreiden - heet social influencer marketing. Je wordt geraakt als je op je meest argeloos bent. Dat je het maar weet.

In hoog tempo vernieuwen - marketing trucs #5

Het nieuwste model Iphone is uit. Met mijn rok van twee seizoenen geleden (4 in een jaar!) loop ik er nu al niet bij zoals het eigenlijk zou moeten. Producenten hebben er baat bij om maar door te blijven ontwikkelen. Niet omdat het nieuwste model telefoon fundamenteel anders en beter is dan de oude. Maar omdat een nieuw model de verkopen opschroeft en dat essentieel is om verkoopcijfers op pijl te houden en aandeelhouders blij te maken. We worden dus overspoeld door nieuwe modellen, fashion lijnen en producten. Gretig wachten daar de handen en de portemonnee van de fans en koopverslaafden..

Hmmm. Maar wat doen wij dan met VRijDOEN?

Ja, wij gebruiken ook powerwoorden en wij willen ook dat jij doorklikt op onze links. Wij beleggen onze boterham met de producten die jij van ons afneemt. Daar zijn duidelijk en eerlijk over.

Wat wij weten is dat wij ‘practicen what we preachen’. Wat wij verkondigen hier op VrijDoen.nl menen we, en passen we ook zelf toe in ons leven. Met bijbehorende positieve resultaten. Je zult van ons niets horen dat we niet ook zelf doen. Wat wij doen is compleet in lijn met mijn kernwaarden van duurzaamheid, oprechtheid en toewijding. Wij kiezen voor kwaliteit, en hebben een hekel aan al die wegwerp-oplossingen die mensenlevens en de wereld kapot maken. Wij willen dat jij bij ons koopt omdat wat wij doen jou op de lange termijn helpt vrij en waardevol te leven.

Wat jij kan doen om je te weren tegen al deze marketing krachten

Dit is geen pleidooi tegen consumeren of marketing in het algemeen. Gerichte marketing kan jou waardevolle informatie geven en iets consumeren kan jou faciliteren in een behoefte. Dit is wel een oproep om extra kritisch te zijn naar alle boodschappen die jij op je afgevuurd krijgt, bewust en onbewust.

En wij vinden het belangrijk dat je je bewust bent van het marketing-speelveld waarin je leeft. Om je staande te houden en te doen wat jij wil, wat bij jou past. En geen speelbal te zijn die, met onzekerheden en angsten, naar alle hoeken van het consumeer veld getikt wordt.

En ook bewust te zijn van de effecten van die marketing krachten; juist jouw onzekerheid, angsten, stress en ontevredenheid worden in de hand gewerkt. Bij VrijDoen proberen we juist het tegenovergestelde te bereiken: gebalanceerd, positief, een laag stress level en gaan voor lange termijn waarde en geluk.

Jij staat aan het roer. Dat hopen wij, dat willen wij en daar willen we je bij helpen.

Tips om om te gaan met marketing trucs en marketing invloeden

Wat kan jij doen om meer weerbaar te zijn voor reclame en marketing? Hoe ga jij om met al die koopverleidingen? Hieronder delen we een aantal manieren die jou helpen om je mannetje te staan in de woeste storm van de marketing jongens. .

  1. Ben bewust van het bestaan van marketing en haar marketing trucs
  2. Ben bewust van het feit dat veel boodschappen geen neutrale boodschappen zijn. Maar bedoeld zijn om jou te beïnvloeden om je tot aankoop te verleiden. Alle marketing trucs worden uit de kast gehaald. 
  3. Ben bewust van dat veel marketing vermomd is als neutrale kwaliteits content uit de mond of pen van jouw meest geliefde online karakter. Zie marketing trucs #4. 
  4. Ben bewust wat die jarenlange boodschappen doen met jouw wereldbeeld en overtuigingen. Maak jouw eigen doelen om naar te streven en neem niet klakkeloos de beelden over die in de meest zoetsappige Hollywood film ook voorkomen.
Spread the word

Click Here to Leave a Comment Below